آرشیو دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰، شماره ۲۰۰۹۴
اخبار خارجی
۱۶

تظاهرات بی سابقه در روسیه به دنبال اعلام نتایج انتخابات

ده ها هزار نفر در پایتخت و شهر «سن پترزبورگ» روسیه در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری ها، شهرهای مسکو و سن پترزبورگ شنبه شاهد تظاهرات ده ها هزار نفری بود. تظاهرکنندگان می گویند در انتخابات پارلمانی هفته گذشته روسیه توسط حزب حاکم تقلب صورت گرفته است و خواستار برگزاری مجدد انتخابات هستند. تظاهرات مردم در سن پترزبورگ به درگیری با پلیس انجامید و شماری از معترضان نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. براساس گزارش برخی رسانه ها، تظاهرات فوق بزرگترین تظاهرات طی 10 سال اخیر در روسیه بود.

معترضان در مسکو در میدانی واقع در جنوب کاخ کرملین جمع شدند. «میخائیل کاسیانف»، نخست وزیر سابق روسیه با حضور در میان معترضان گفت که مردم این کشور نسبت به رفتار خشونت آمیز پلیس ناخشنود هستند.

در دیگر شهرهای روسیه نیز اعتراضات کوچکتری برگزار شده است.در انتخابات پارلمانی هفته گذشته، حزب حاکم «روسیه واحد» تحت رهبری «ولادیمیر پوتین» حدود 57 درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

«هیلاری کلینتون» وزیر خارجه آمریکا، طی اظهاراتی، چنین القا کرده بود که در انتخابات روسیه تقلب روی داده است. این اظهارات با واکنش تند پوتین مواجه شد و وی حتی تهدید کرده بود با کسانی که از خارج دستور می گیرند و در داخل روسیه بحران ایجاد می کنند، برخورد خواهد شد.

به اعتقاد کارشناسان، پوتین در دور جدید ریاست جمهوری خود، با بحران ها و اعتراضات داخلی زیادی مواجه خواهد شد؛ چون حدود 45 درصد کرسی های پارلمان(دوما) به مخالفان تعلق خواهد داشت و کمونیست ها نیز در این میان، 20 درصد(92 کرسی) از مجموع 450 کرسی دوما را تصرف کرده اند.

سکوت پوتین

پوتین و «دیمیتری» مدودف»، رئیس جمهوری روسیه در قبال اعتراضات خیابانی جاری در این کشور، تصمیم گرفتند که واکنشی از خود نشان ندهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «دیمیتری بیسکوف» سخنگوی پوتین در این رابطه گفت، دولت روسیه در مقابل این اعتراضات، اظهار نظری نمی کند. تنها اظهاری که شده است، از جانب «اندریه ایسایف» یکی از رهبران حزب روسیه واحد بود؛ وی گفت: این تعداد(تظاهرکنندگان) در مقابل میلیون ها نفر شهروند روسیه، عددی نیستند.