آرشیو چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰، شماره ۳۳۰۵
سیاسی
۲

دعوت تهران از بازرسان هسته ای برای سفر به ایران

آسوشیتدپرس به نقل از یک دیپلمات غربی از موافقت ایران با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای در کشورمان خبر داد و گفت: هیاتی عالی رتبه از مقامات آژانس می توانند اواخر ژانویه (اوایل بهمن ماه) به ایران سفر کنند.

بنا بر این گزارش، این دیپلمات غربی افزوده که ایران در چهاردهم دسامبر (23 آذر) نامه ای به آژانس نوشته است و بر پایه آن، هیاتی از آژانس می تواند به تهران سفر کند. این دیپلمات غربی همچنین گفته است که ایران جرئیات بیشتری درباره این موافقت خود اعلام نکرده است.در صورت انجام سفر هیات عالی رتبه آژانس بین المللی انرژی اتمی، ریاست این هیات را هرمن ناکارتز بازرس عالی رتبه آژانس برعهده دارد.

یک مقام آگاه در سازمان انرژی اتمی در این خصوص به «جام جم» گفت: ناکارتز پیشتر هم قرار بود به ایران سفر کند، اما مقامات کشورمان پس از انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در اجلاس گذشته که روندی سیاسی و نه فنی داشت، سفر وی را به نشانه اعتراض به این سیاسی کاری آژانس به تعویق انداخت. دعوت از او صحیح است اما انجام سفر منوط به توافقات طرفین است.

آخرین باری که اعلام شد بازرسان ارشد آژانس اجازه یافته اند به ایران آمده و به بازدید از تاسیسات هسته ای نظیر فردو بپردازند، دوم شهریور بود.

آنها قرار بود به مدت 5 روز از نیروگاه اتمی بوشهر، تاسیسات غنی سازی در نطنز و فردو، تاسیسات هسته ای در اصفهان شامل کارخانه تولید میله های سوخت هسته ای و نیز رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک و کارخانه تولید آب سنگین اراک بازدید کنند.

کمی پس از انجام این دیدار که بازتاب وسیعی هم در رسانه ها داشت، گزارش پاییزه آژانس درباره برنامه هسته ای ایران منتشر شد که در آن از ایران خواسته شده بود اجازه دهد بازهم بازرسان برای بررسی مطالب ادعایی در گزارش مذکور به ایران بیایند. این خواسته آن موقع توسط تهران به خاطر اظهارات آمانو علیه ایران، مورد پذیرش قرار نگرفت.به نظر می آید در شرایط تازه و با دعوت ایران امکان سفر معاون مدیرکل آژانس به ایران در حال فراهم شدن است که این خود رویدادی مهم در مسیر موضوع هسته ای ایران خواهد بود.