آرشیو چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰، شماره ۳۳۰۵
جامعه
۱۷

بلاتکلیفی 130 بی خانمان مبتلابه ایدز

معاون سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری از رسوب 130 متکدی و بی خانمان مبتلابه ایدز در مراکز نگهداری شهرداری خبر داد.

رضا جاگیری در گفت وگو با مهرافزود: متاسفانه سازمان بهزیستی سال هاست که این افراد را تحویل نمی گیرد؛ مگر شهرداری تهران مسوول نگهداری افراد مبتلابه بیماری های خطرناک است؟

وی اظهار کرد: در سیستم جمع آوری بی خانمان های تهرانی نخست جمع آوری، مرحله دوم غربالگری، سوم حکم و تشخیص قاضی و در مرحله آخر نگهداری یا تحویل به بهزیستی یا کمیته امداد و سایر دستگاه های متولی به ترتیب اجرا می شود که در مرحله غربالگری افراد به تناسب جنسیت، سن (بزرگسال و کودک) و بهداشت (بیماری ها و اعتیاد) طبقه بندی و به صورت جداگانه نگهداری می شوند.

معاون سازمان رفاه و مشارکت های اجتماعی با بیان این که باید در کمتر از 21 روز وضعیت بی خانمان ها، متکدیان و کارتن خواب های جمع آوری شده مشخص شود، افزود: متاسفانه در این فرآیند 50 درصد از مددجویان به عنوان مددجویان رسوبی ماه ها و حتی سال های زیادی است که مهمان شهرداری هستند، در حالی که شهرداری وظیفه نگهداری از این افراد را بعد از صدور حکم قاضی ندارد.

جاگیری با انتقاد از عملکرد بهزیستی و کمیته امداد افزود: متاسفانه سازمان بهزیستی مددجویان را از میان افراد جمع آوری شده انتخاب می کند، مثلااگر مددجویی ایدز داشته باشد یا این که با اهداف آنها سازگار نباشد پذیرش نمی شود، حال آن که باید یک تغییر روش و ساختار در این نهاد رخ دهد. البته کمیته امداد هم می گوید من مددجویانی را می پذیرم که شناسنامه و ضامن داشته باشند.

این مقام مسوول در سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران تنها راه چاره برای باز شدن گره کور بی خانمان ها و متکدیان تهران را ورود استانداری به عنوان متولی اصلی طرح عنوان و اظهار کرد: ضمانت اجرایی طرح هایی مانند جمع آوری و ساماندهی متکدیان و بی خانمان های تهران، استانداری و وزارت کشور است.جاگیری در پاسخ به این پرسش که آیا جمع آوری بی خانمان های روسپی هم در دستور کار شماست، گفت: جمع آوری روسپی های تهران بر عهده شهرداری نیست ولی ممکن است در میان کارتن خواب ها و بی خانمان هایی که از سطح شهر جمع آوری می شوند روسپی هم باشد؛ اما امکان تفکیک آنها وجود ندارد در حالی که برای سایر مددجویان مناسب نیست که با آنها معاشرت کنند.