آرشیو چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰، شماره ۳۳۰۵
ایران
۱۵

راسته بازار، سراها و مغازه های بدنه اصلی مرمت می شود

23 نقطه بحرانی در بازار تاریخی اردبیل

عضو شورای شهر اردبیل گفت: در ارزیابی و بررسی ابنیه های تاریخی و به یادگار مانده از دوران گذشته مشخص شد، بازار تاریخی اردبیل دارای 23 منطقه بحرانی است.

به گزارش فارس، علیرضا دباغ عبداللهی افزود: شورای شهر با تفاهم نامه ای که با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل به امضا رسانده، در 3 بخش مصمم به احیا و مرمت آثار تاریخی و ابنیه های ارزشمند است.

وی این سه بخش را شامل سراها، راسته بازار و مغازه های بدنه اصلی بازار اعلام کرد و گفت: 4 سرای بازار اردبیل شامل سرای وکیل، صالح میرزا، سرای زنجیرلر و سرای خشکبار حاج یوسف از جمله این سراهاست که نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

این عضو شورا، ارزش اقتصادی این املاک را زیر صفر اعلام و ابراز کرد: ما علاوه بر سراها اقدام به مرمت و بهسازی راسته بازار تاریخی اردبیل و مغازه های بدنه سازی شده آن کردیم.

عبداللهی یکی از مشکلات به وجود آمده در تجدید بنا را به هنگام مراجعه صاحبان آن برای کسب پروانه از شهرداری درخواست هزینه پارکینگ از صاحبان مغازه ها آن هم به مبلغ 9 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: زمانی که صاحبان این مغازه ها برای مرمت و بازسازی واحدهای تجاری خود با این هزینه گزاف برخورد می کنند، بسرعت از کار بهسازی و مرمت منصرف شده و راغب به این کار نمی شوند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال واحد تجاری و سرایی که فضای 90 متری دارد با احتساب هزینه پروانه و حق پارکینگ باید بیش از 13 میلیون تومان به شهرداری پرداخت کند و به همین دلیل صاحب مغازه در تامین این مبالغ ناتوان بوده و عطای کار را به لقایش می بخشد.

عبداللهی از اعضای شورای شهر اردبیل خواست با حذف هزینه پارکینگ برای مرمت کنندگان این آثار و صدور مجوز از سوی شهرداری برای کاهش هزینه ها به مرمت این مجموعه ها کمک کنند.

وی به وضعیت نامناسب بازار اردبیل بویژه از لحاظ کالبدی اشاره و اظهار کرد: ما آمادگی داریم با تامین مصالح و مواد ساختمانی رایگان با همت صاحبان این املاک احیا و مرمت بازار و مجموعه های مربوط به آن را انجام دهیم. با این حرکت صاحبان مغازه فقط دستمزد مرمت و احیا را پرداخت می کنند.