آرشیو چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰، شماره ۳۳۰۵
سلامت
۱۶

مصرف نوشابه موجب زودرنجی می شود

یک محقق طب اسلامی گفت: در نوشابه های کولادار موادی به نام کافئین و تئوبرومین وجود دارد که موجب بروز یبوست، حساسیت و زودرنجی می شود، به دلیل این که این مواد فوق العاده محرک است.

سیدعلی ابوالحبیب در گفت وگو با فارس افزود: مصرف نوشابه موجب خرابی دریچه فم یا کاردینال معده و آسیب این دریچه موجب بروز نارحتی در معده می شود و هنگام خواب محتویات معده وارد حلق می شود یا به عبارتی موجب ریفلاکس گوارشی می شود.

این محقق طب اسلامی بیان کرد: یکی دیگر از عوارض ناگوار نوشابه تضعیف کارکرد معده و دستگاه گوارش است و مصرف آن موجب می شود تا آنزیم های گوارشی به اندازه کافی تولید نشود؛ در حقیقت هضم غذا به غلط به وسیله نوشابه انجام می شود.

وی ادامه داد: برخی از نوشابه ها مانند پپسی 2 نوع آنزیم به نام های پپسین و تریپسین را داراست که موجب هضم غذا شده و همین امر باعث می شود، افرادی که معده ضعیفی دارند، بر اثر نوشیدن نوشابه آنزیم های گوارشی در بدن آنها به اندازه کافی ترشح نشود و به مرور زمان دچار سوءهاضمه شوند. این محقق طب اسلامی افزود: مصرف نوشابه موجب ضعف دریچه پیلور و در نهایت موجب افزایش احتمال ابتلابه زخم معده و سرطان می شود.