آرشیو یکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۰۵
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

داروین به داد آقای تئوریسین رسید

عضو مرکزیت گروهک ملی-مذهبی اپوزیسیون سبز را دچار عارضه داروینی توصیف کرد و گفت؛ آنها قدرت تحرک را از دست داده و خیال را جایگزین عقل عملی کرده اند.

رضا علیجانی که مدتی است در پاریس اقامت دارد، بی آن که توضیح دهد خود چه گلی به سر این جریان از هم پاشیده زده، به این اصل داروینی اشاره کرد که برخی ویژگی ها در صورت عدم استفاده ضعیف شده و حتی از بین می روند. وی در سایت بی بی سی نوشت: در دو وضعیت «زندان» و «خارج از کشور»، ارتباط با متن و واقعیت «زنده» و «ملموس» جامعه به شدت کاهش می یابد. گویی اصل داروینی یاد شده در مورد توانش «عقل عملی» آدمی در این دو وضعیت کاربرد پیدا می کند. به این معنا که انگیزه و تمرکز آنها در زمینه طراحی برای اثرگذاری مستقیم کاهش می یابد و گاه به حد صفر می رسد؛ و جای آن را تحلیل و تخیل درباره آینده جامعه و تصور «بهترین آرزوها» می گیرد. به این ترتیب به جای طرح سخنان «مفید» و طراحی نقشه های «موفق»؛ طرح سخنان «درست» و تحلیل براساس «تمایل» برای دستیابی به بهترین آرزوها جایگزین می شود.

وی ادبیات محافل اصلاح طلب و اپوزیسیون را که می گویند ما در انتخابات شرکت نمی کنیم یا لیست نمی دهیم و تحریم می کنیم، نشانه همان تحلیل رفتگی و فرسودگی توصیف و تاکید کرد اپوزیسیون دچار ضعف در تحلیل استراتژیک شده است. به نوشته وی، مشکل داروینی اپوزیسیون، ظرفیت سازی و توان افزایی است.

البته جهت اطلاع آقای علیجانی، داروین ادعای دیگری هم دارد حاکی از اینکه خود و هم نوعانش را از نسل میمون معرفی کرده است، هر چند که برخی تئوریسین جریان اپوزیسیون ترجیح داده اند منازعات این محافل را به جانورانی نظیر گربه ها و گرگ ها، اسب درشکه، اردک لنگ، گوریل و... نسبت دهند!