آرشیو یکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۰۵
اخبار اقتصادی
۴

بانک مرکزی با صدور اطلاعیه ای قطع معاملات درهمی با امارات را تکذیب کرد.

در اطلاعیه روابط عمومی بانک مرکزی آمده است: عطف به خبر منتشره در برخی رسانه های جمعی مبنی بر ممنوعیت گشایش اعتبار برای کالاهای وارداتی از امارات متحده عربی و قطع معاملات درهمی با امارات به اطلاع می رساند، مطالب منتشره صحت نداشته و تکذیب می گردد.

شایان ذکر است، معاملات ایران با کشور مذکور کما فی السابق در چارچوب حفظ منافع ملی برقرار می باشد.

ادامه مبادله تجاری ایران و امارات

در همین راستا رئیس شورای بازرگانی ایران و امارات تصریح کرد: گشایش اعتبار اسنادی برای واردات از امارات متوقف نشده اما مشکلاتی به وجود آمده که در حال برطرف شدن است.

مسعود دانشمند در گفت وگو با ایسنا در مورد مبادله تجاری ایران و امارات توضیح داد: وقتی ثبت سفارش کالابرای واردات از امارات انجام می شود می توان گفت که این دو کشور همچنان مبادله تجاری دارند. حال ممکن است برای گشایش اعتبار اسنادی مشکلی وجود داشته باشد اما ملاک تجارت دو کشور با هم، همان ثبت سفارش است.

دانشمند با تصریح این که گشایش اعتبار اسنادی واردات کالااز امارات متوقف نشده است، افزود: مشکل هایی در این فرایند به وجود آمده که از سیستم بانکی ناشی می شود. دارایی های بانک مرکزی ما به صورت دلار و یورو است که از فروش نفت حاصل و در بانک های کشورهای اروپایی نگهداری می شود. وقتی قرار است این ارزها به شکل دلار و یورو بانک های اروپایی به بانک های اماراتی واریز و سپس در آنجا این دلار و یوروها به درهم تبدیل شوند مشکل هایی به وجود آمده که رفع خواهند شد.