آرشیو یکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۰۵
اخبار خارجی
۱۶

تظاهرات و اعتصاب در ایتالیا و مجارستان

تظاهرات و اعتصاب علیه سیاست های اقتصادی دولت، کشورهای مجارستان و ایتالیا را فرا گرفت.

یک روز پس از انتشار خبر اعتصاب و تظاهرات سراسری در بلژیک و پرتغال خبر می رسد، هزاران نفر از مردم مجارستان در اعتراض به طرح های اقتصادی دولت این کشور مقابل ساختمان پارلمان تجمع کردند.

روزنامه «وال استریت ژورنال» در این باره نوشت: معترضان مجاری که به دعوت حزب مخالف «ال ام پی» دست به تظاهرات و تجمع زدند، معتقدند سیاست های حزب حاکم در تناقض آشکار با اصول دموکراتیک است. در این اعتراض که «فرنچ گیورسانی»، نخست وزیر پیشین مجارستان و شمار زیادی از نمایندگان احزاب مخالف پارلمانی در آن حضور داشتند، معترضان خواستار لغو قانون بازنگری نظام رای گیری و برخی قوانین اصلاحی در حوزه های مهم اقتصاد شدند.

براساس این گزارش، پلیس مجارستان صبح روز جمعه شماری از تجمع کنندگان از جمله تنی چند از نمایندگان پارلمان و نخست وزیر سابق این کشور را دستگیر کرد.

همزمان در شهر «پالرمو» ایتالیا نیز کارکنان کارخانه کشتی سازی «فینکا نتیئری» در اعتراض به سیاست های اقتصادی دولت دست از کار کشیدند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی کارگران ایتالیا همچنین به نشانه اعتراض به اخراج صدها کارگر سر کار خود حاضر نمی شوند.

این اعتصاب به دنبال نشست اتحادیه های صنفی برگزار شد. گزارش های دریافتی حاکی است مدیران کارخانجات کشتی سازی «فینکانتیئری» و برخی از اتحادیه های صنفی درباره ارجاع پرونده 3670 کارگر و کارمند به صندوق بیمه بیکاری و اخراج 1243 نفر نیز به توافق رسیده اند.

کارگران معترض بر این عقیده اند که دولت «ماریومونتی» تعهدات خود در قبال کارگران را نادیده گرفته و همزمان نیز سیاست راهبردی کارخانجات پیرامون تعدیل نیرو و تعطیلی بخش های تولیدی را ادامه می دهد.

گروه فینکانتیئری از جمله مجموعه های کشتی سازی عمده در اروپا به شمار می رود.

ایتالیا چند روزی است بنا به دلایل مشابه و تصویب و اجرای طرح های پی درپی ریاضت اقتصادی شاهد برگزاری و تظاهرات و اعتصاب های کارگری است.یادآور می شود، «سیلویو برلوسکنی»، نخست وزیر سابق ایتالیا به خاطر همین بحران اقتصادی بود که چندی پیش مجبور به کناره گیری از قدرت شد. البته پرونده های بی شمار فساد اخلاقی و مالی نیز در این برکناری بی تاثیر نبودند.