آرشیو یکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۰۵
اخبار خارجی
۱۶

اعتراف وزیر دفاع آلمان به شکست آمریکا و ناتو در افغانستان

وزیر دفاع آلمان به شکست آمریکا و ناتو در افغانستان اعتراف کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «توماس دی ماینزر» در گفت وگو با هفته نامه آلمانی «اشپیگل» اعتراف کرد نظامیان خارجی در افغانستان نتوانستند به اهداف خود برسند. ماینزر گفت: اگر هدف اولیه را ملاک قرار دهیم و بگوئیم هدف ما کمک به افغانستان برای دست یافتن به یک دموکراسی غربی بود، باید صادقانه بگوئیم که به این هدف دست نیافته ایم. ما بعدها به تلخی دریافتیم که باید در اهداف خود تجدید نظر کنیم و این کار ضرورت داشت.

کارشناسان می گویند آمریکا و ناتو نه تنها به این هدف دست نیافتند، بلکه در ایجاد استقرار و امنیت در این کشور نیز توفیقی نداشتند. تولید مواد مخدر نیز طی 11 سال اشغال افغانستان 40 برابر شده است.

وزیر دفاع آلمان گفت: باید در نظر بگیریم که در افغانستان یک دموکراسی واقعی (مورد نظر غرب و اشغالگران) شکل نگرفته است و شاید هم هرگز نتواند شکل بگیرد.

آلمان بیش از 5000 نظامی در افغانستان مستقر کرده و قرار است در فوریه آینده (بهمن) حدود 500 نفر از نیروهای خود را در این کشور کاهش دهد.

مذاکره با طالبان

روزنامه «واشنگتن پست» نوشت، دولت آمریکا مذاکره با طالبان را با شروع سال 2012 (از 11 دی) از سر خواهد گرفت.

دولت آمریکا همچنین با طالبان به توافق رسیده است که پنج نفر از عناصر زندانی این گروه را از گوانتانامو به کشور قطر منتقل کند و در مقابل، طالبان نیز از فعالیت های تروریستی دست بردارد. «حامد کرزای» رئیس جمهوری افغانستان با این توافق مخالفت کرد. به نظر می رسد که روش تازه واشنگتن، دور زدن دولت کابل و مذاکره مستقیم با طالبان است. این مذاکرات با «طیب آغا» از نزدیکان «ملاعمر» صورت می گیرد.

دولت آمریکا در سال 2001 به بهانه برانداختن رژیم طالبان، به افغانستان حمله کرد. در این حمله هزاران نفر کشته و یا آواره شده اند.

«جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا، اخیرا در گفت وگو با مجله آمریکایی نیوزویک، اظهار داشت: طالبان دشمن ما نیست. وی افزود: تاکنون هیچ حمله ای یا اظهارنظری از جانب ریاست جمهور ما گفته نشده است که طالبان دشمن آمریکا هستند.