آرشیو یکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۰۵
حوادث
۱۵

قالیباف در اجلاس UCLG مطرح کرد

فرصت ها و تهدیدهای رشد شهرنشینی در کشورهای در حال توسعه

شهردار تهران تاکید کرد: جهان به تازگی در حال عبور از یک مرحله تاریخی بسیار مهم است و مجموعه تحولات شهرنشینی به پیدایش شهرهای متراکم از جمعیت و کالبد منجر شده است.

به گزارش خبرگزاری ها محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاحیه نشست مشترک شورا و کمیته اجرایی سازمان شهرهای مستعد و حکومت های محلی غرب آسیا و خاورمیانه که در هتل اسپینانس تهران برگزار شد افزود: بیشترین رشد شهرنشینی در دهه های آینده به کشورهای در حال توسعه مربوط است و این دگرگونی عظیم هم فرصت و هم تهدیدی بسیار جدی است.

قالیباف در ادامه اظهار کرد: انبوهی از چالش ها و مشکلات نظیر تدارک خدمات ضروری، بهداشت و آموزش، رفاه و سلامتی برای جمعیت شهری امر توسعه پایدار را به تدبیری جدید فرا می خواند این چالش ها به همراه مسئله جهانی تغییرات آب و هوایی، دولت های محلی را با حساسیت های ویژه روبه رو ساخته است.

وی افزود: جهان ما در حال گذار از مرحله ای است تا با تجارب مفید و ارزشمند نیازهای جوامع بشری را در سطوح مختلف طبقه بندی کرده و به فراخور فضاهای زیست انسانی تدارک مناسبی ببیند و اینک در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا موج مردم سالاری محلی برخاسته از عقاید و اندیشه های بومی در حال نیرو گرفتن است، به نحوی که به عقیده بسیاری از کارشناسان موج بیداری اسلامی بیش از هر زمان معطوف به تامین نیازهای سطح محلی و در چارچوب دولت های محلی قرار گرفته است.

قالیباف ادامه داد: شهر آینده در مقیاس عملکردی UCLG شهری تعاملی با رویکرد مثبت به تحولات جهانی است که در درون خود پیشرفت را با عدالت درمی آمیزد تا توسعه پایدار و همه جانبه محقق شود.

وی افزود: شهر آینده با رویکرد معنوی فرهنگ محور ارزش های فرهنگ بومی را می ستاید و حفظ و توسعه باورهای فرهنگی ساکنان شهر بالندگی و فرهیختگی را در لایه های اجتماعی نهادینه تر می کند.قالیباف در ادامه اظهار کرد: تهران آینده خود را با تعامل مثبت، سازنده و اثربخش با شهرهای UCLG تعریف می کند و معتقدیم بهترین شیوه برای موفقیت و کاهش چالش ها همکاری های منطقه ای است، از این رو توسعه همکاری های منطقه ای در دستور کار ما و در این زمینه برگزاری نشست های علمی و تخصصی مشترک، تبادل تجربیات و پژوهش های مشترک در پروژه های شهری اساس رویکرد ما را تشکیل می دهد.