آرشیو پنجشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۲۶
اخبار اقتصادی
۴

رئیس کل گمرگ: افزایش نرخ ارز تاثیری بر واردات کالانداشته است

رئیس کل گمرک با بیان اینکه بخش عمده واردات با نرخ ارز دولتی بوده است، گفت: به هیچ وجه نباید افزایش نرخ ارز در بازار، بر قیمت کالاهای وارداتی و هزینه تمام شده تولید تاثیر داشته باشد.

عباس معمارنژاد در گفت وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه واردات کالادر ماه های اخیر با ارز دولتی صورت گرفته است، اظهار کرد: بخش عمده کالاهایی که هم اکنون وارد می شود و حتی کالاهایی که در ماه های آینده وارد خواهد شد، از محل ارز رسمی که واردکنندگان از بانک مرکزی دریافت کرده اند است.

وی با بیان اینکه از گشایش اعتبار تا خریداری کالاچند ماه زمان می برد، افزود: در حال حاضر نرخ ارز رسمی بانک مرکزی یک هزار و 115 تومان است که بخش عمده واردات با نرخ ارز رسمی صورت گرفته است.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: به هیچ وجه نباید افزایش نرخ ارز در بازار، بر قیمت کالاهای وارداتی و هزینه تمام شده تولید تاثیر داشته باشد.

رئیس کل گمرک با بیان اینکه در این چند ماه افزایش نرخ ارز تاثیری بر میزان واردات کالانداشته است، بیان کرد: ارزش واردات در 9 ماهه سال جاری نسبت به سال قبل 6 درصد کاهش یافته و از ابتدای سال این میزان بین 5 تا 6 درصد در نوسان بوده؛ بنابراین افزایش نرخ ارز تاثیری بر حجم واردات نداشته است.

بنابراین گزارش: افزایش نرخ ارز در چند ماه اخیر موجب افزایش شدید قیمت برخی کالاها شده است. در واقع وقتی از فروشنده سوال می شود که چرا قیمت این کالاافزایش یافته، می گوید: قیمت ارز افزایش یافته است، این در حالی است که عمده واردات کالابا نرخ ارز دولتی بوده که نرخ آن تغییر چندانی نداشته است.

حال باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان پرسید که در این مدت برای کنترل بازار و جلوگیری از سوء استفاده برخی از واسطه ها چه اقدامی انجام داده است.