آرشیو پنجشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۲۶
اخبار خارجی
۱۶

اسماعیل هنیه خواستار اتحاد حماس و جهاد اسلامی شد

نخست وزیر منتخب فلسطین خواستار ادغام کامل جنبش حماس و جهاد اسلامی شد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، اسماعیل هنیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که وحدت بین این دو جنبش یکی از امور ضروری برای فلسطین است اسماعیل هنیه در این بیانیه خاطر نشان کرد، مذاکرات دوجانبه با هدف ادغام این دو جنبش به زودی آغاز خواهد شد.

«محمد الهندی» یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی نیز در این زمینه گفت، شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری برای ادغام حماس و جهاد آماده است. وی نزدیکی بین این دو جنبش را نشانه بسیار خوبی توصیف کرد و گفت، ما همواره برای وحدت تلاش های اسلامی و یکپارچگی جنبش های اسلامی به خصوص در فلسطین آماده هستیم.

داود شهاب سخنگوی جهاد اسلامی فلسطین نیز اظهار داشت، حماس و جهاد اسلامی گفت وگوهای خود را برای تحقق وحدت آغاز کرده اند. این در حالی است که هیئت حماس به رهبری خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس به منظور دیدار با مسئولان سازمان اطلاعات مصر و بررسی آخرین تحولات مربوط به توافقنامه آشتی با فتح وارد قاهره شد.

مدیر پژوهش های فلسطین در قاهره در این باره گفت: پرونده آشتی احتمالابه مداخله جدید میانجی مصری نیاز پیدا می کند به ویژه آن که به اجرای آن پیش از پایان ماه جاری و تشکیل دولت جدید فلسطین نیاز وجود دارد. از سوی دیگر، یوسف رزقه مشاور نخست وزیر منتخب فلسطین اصرار تشکیلات خودگردان بر ادامه مذاکرات سازش را سبب به خطر افتادن روند آشتی ملی دانست.

وی افزود، تشکیلات خودگردان مذاکرات سازش را با تلاش های آشتی ملی در هم آمیخته است.

به گزارش مهر مشاور سیاسی اسماعیل هنیه تصریح کرد، موضوع تلاش های آشتی ملی موضوعی داخلی و فلسطینی است و روند مذاکرات سازش کاملامتفاوت با آشتی ملی است، زیرا مذاکرات سازش شکست خورده است.

زرقه گفت: اسرائیل و آمریکا علاقه ای به پیشرفت تلاش های آشتی ملی ندارند ادامه مذاکرات سازش بی نتیجه است، زیرا رژیم صهیونیستی به شهرک سازی و اقدامات توسعه طلبانه خود علیه فلسطینی ها ادامه می دهند.

وی اظهار داشت: تشکیلات خودگردان باید به تلاش های آشتی ملی توجه کند و آن را بر روند مذاکرات سازش ترجیح دهد تا با همکاری و همدلی، تلاش های اسرائیل را خنثی کنیم.