آرشیو پنجشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۲۹
اخبار کشور
۱۴

تحلیلگر شبکه خبری ارتش انگلیس: نبرد با قایق های تندروی ایران برای کشتی های جنگی غربی کار سختی است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه اذعان کرد که نبرد با قایق های تندروی ایرانی کاری سخت برای کشتی های نظامی غربی است.

شبکه خبری «بریتیش فورسز نیوز»، شبکه خبری مرتبط با نیروهای مسلح بریتانیا مصاحبه ای را با «کان کاهلین»، تحلیلگر خاورمیانه و روزنامه نگار انگلیسی ترتیب داد و به بررسی هشدار ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز پرداخت.

کاهلین در این مصاحبه تاکید کرد که ایران با توجه به قدرت نظامی خود که برای جنگ های غیرکلاسیک و نامتقارن در خلیج فارس آماده شده اند می تواند در جریان نفت از تنگه هرمز توقف ایجاد کند. وی همچنین تاکید کرد که برای ناوهای جنگی کلاسیک مقابله با قایق های تندروی ایرانی کار سختی خواهد بود.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در ادامه مدعی شد که اقدام ایران در بستن تنگه هرمز به خود این کشور ضربات سختی را وارد می کند و اگر خودکشی نظامی نباشد به منزله خودکشی اقتصادی است اما بار دیگر تصریح کرد که ایران قابل پیش بینی نیست و ممکن است دست به بستن تنگه هرمز بزند.

در همین حال ادمیرال جیمز استاوریدیس، فرمانده عالی ناتو در اروپا روز سه شنبه در نشستی در برلین گفت: ناتو به هیچ وجه سازمانی نیست که بر درگیری احتمالی در ایران متمرکز شود.

او هم چنین در رابطه با سوریه گفت: از دیدگاه ناتو می توانم بگویم که ما هیچ برنامه ای نداریم و هیچ تحلیل تفصیلی انجام نمی دهیم بلکه فقط اوضاع را نظاره می کنیم.

هم چنین براساس گزارش شبکه خبری بی.بی.سی، آندرس فو راسموسن، دبیر کل ناتو نیز در گفت وگویی با روزنامه «لارپوبلیکا» ضمن استقبال از تحریم اتحادیه اروپا علیه ایران تاکید کرد که ناتو قصد مداخله نظامی در ایران را ندارد.

او گفت: من معتقدم که هنوز بهترین راه حل، راه حل سیاسی است و به همین دلیل از تشدید تحریم های اتحادیه اروپا استقبال می کنم.

راسموسن در پاسخ به این سوال که آیا مداخله نظامی در منطقه در کل غیرقابل تصور است گفت: هرگونه مداخله ناتو منتفی است.