آرشیو دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۳۹۴
فرهنگ و هنر
۵

3 محور اصلی فعالیت های مجمع ناشران انقلاب اسلامی تشریح شد

گشایش 4 فروشگاه بزرگ کتاب تا پایان امسال

مدیرعامل شرکت ترنج، (شرکت توزیع محصولات فرهنگی مجمع ناشران انقلاب اسلامی)، تاسیس فروشگاه های بزرگ فروش کتاب و نیز تولید نرم افزار خرید و خوانش کتاب های الکترونیک و سامانه فروش مستقیم کتاب را 3 محور اصلی فعالیت های این شرکت تازه تاسیس در سال جاری عنوان کرد.

یاسر احمد وند، با بیان این که مساله توزیع، مساله اصلی و جدی حوزه نشر در کشور است به مهر گفت: هم در بخش تولید محصولات فرهنگی و هم در حوزه نشر، شناسایی مخاطب و رساندن کالابعد از تولید به دست مردم، دارای یک نظام ارزشمند و کیفی نیست.

او ادامه داد: این موضوع زمانی خود را نمایش می دهد که می بینیم حتی بخش خصوصی هم به دلیل فضای شکننده و سرمایه بر موجود در حوزه محصولات فرهنگی، تمایلی به سرمایه گذاری جدی در آن نشان نمی دهد به همین خاطر است که شبکه های توزیع فعلی کشور در سایر حوزه ها بسیار مفصل و جدی در حال کار کردن هستند، اما در حوزه محصولات فرهنگی رغبتی به ورود و سرمایه گذاری ندارند.

به گفته احمدوند مجموعه این اتفاقات باعث شد مجمع ناشران انقلاب اسلامی برای مساله توزیع کتاب در کشور به فکر ارائه راه حل بیفتد و آن را بسامان کند. در همین زمینه نزدیک یک سال به صورت جدی در این حوزه به مطالعه پرداخت و ظرفیت های آن نیز بررسی شد که در نهایت منجر به ارائه طرح و شیوه نامه توزیع محصولات فرهنگی از سوی مجمع شد که برای عملیاتی شدن آن نیز شرکتی به نام ترنج تاسیس که عملکردی مستقل اما وابسته به مجمع ناشران دارد.

او در تشریح برنامه های شرکت ترنج گفت: مهم ترین هدف ما در وهله نخست این است که ما شرکت پخش کتاب نخواهیم بود و به دنبال تاسیس و راه اندازی فروشگاه های بزرگ فرهنگی برای توزیع و توسعه ویترین فروش کتاب و محصولات فرهنگی باشیم. تلاش داریم کمبود ویترین و فروشگاه های حرفه ای توزیع محصولات فرهنگی را رفع کنیم و در همین خصوص طرح هایی را در تهران و مشهد در حال پیشبرد داریم که هنوز کامل نشده است.

به گفته احمدوند در حال حاضر قرارداد ایجاد 2 فروشگاه بزرگ در تهران و مشهد به امضا رسیده است که تا ابتدای تابستان تجهیز خواهد شد و تا پایان امسال نیز در مجموع 4 فروشگاه بزرگ افتتاح می شود که تمام آنها یا به صورت خودگردان اداره می شود یا با حمایت مجمع فعالیت خواهد کرد.