آرشیو دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۳۹۴
جهان
۶

دومین قطعنامه شورای امنیت درباره بحران سوریه تصویب شد

شنبه شب دومین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره بحران سوریه با شماره 2043 به تصویب رسید و به موجب آن مقرر شد 300 ناظر به مدت 3 ماه در این کشور حضور داشته و بر روند آتش بس نظارت کنند.

به گزارش فارس، سوزان رایس، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل با این ادعا که بعد از گذشت 3 ماهه اول از آغاز ماموریت ناظران سازمان ملل در سوریه، واشنگتن اجازه تمدید این ماموریت را نخواهد داد، خواستار تشدید فشارهای بین المللی علیه دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه شد. رایس گفت: صبر ما تمام شده است؛ هیچ کس نباید تصور کند که بعد از گذشت 90 روز، آمریکا با تمدید این ماموریت (ناظران سازمان ملل در سوریه) موافقت خواهد کرد. آمریکا یکی از اعضای دارنده حق وتوست که می تواند هرگونه قطعنامه ای مبنی بر تمدید ماموریت ناظران را وتو کند.

برقراری آتش بس در سوریه که از 24 فروردین شروع شد همچنان ادامه دارد و به جز موارد نادر کمتر خبری درباره درگیری های شدید گزارش می شود. با این حال برخی منابع عربی از درگیری های پراکنده سخن می گویند و منابع رسمی سوریه نیز از انفجارهای پراکنده ای خبر می دهند که درمجموع به حد نقض آتش بس نمی رسد.

دولت سوریه در فاصله آتش بس تلاش می کند وفاداری خود را به سایر بندهای شش گانه طرح کوفی عنان نشان دهد. در همین راستا گفته می شود دولت سوریه قصد دارد تعداد زیادی از زندانیان سیاسی را آزاد کند. به گزارش ایرنا و به نقل از منابع آگاه، این عفو عمومی شامل همه افرادی می شود که از آغاز بحران سوریه (مارس 2011) تاکنون بازداشت شده اند. در همین حال سانا نوشت که دولت سوریه اخیرا 30 فرد زندانی را که دست آنان به خون افراد آلوده نبود، آزاد کرد.