آرشیو دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۳۹۴
اقتصادی
۴

در هیچ کجای دنیا طلابه زندگی روزمره و معاش مردم گره نمی خورد

وزیراقتصاد: تلاش می کنیم با کنترل ارز، بازار طلارا مدیریت کنیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تلاش می کنیم در سال 1391 در آن بخشی که به سیاست های داخلی برمی گردد، با تنظیم بازار ارز جلوی نوسانات طلاگرفته شود.

سید شمس الدین حسینی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی دولت، با تشریح سیاست دولت در بازار سکه و طلاطی سال91 افزود: دولت در جهت ثبات اقتصاد در بخش کلان و حفظ حقوق مردم تصمیمات جدیدی اتخاذ کرده است و در سال 1391 در آن بخشی که به سیاست های داخلی برمی گردد، تلاش می کنیم با تنظیم بازار ارز جلوی نوسانات طلانیز گرفته شود.

سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: البته آنچه مسلم است این که قیمت طلاوابسته به بازارهای جهانی است و در داخل نمی توان قیمت ها را به دلخواه تغییر داد، کما این که با رشد یا کاهش قیمت طلادر بازارهای جهانی، قیمت طلادر بازارهای داخلی نیز افزایش یا کاهش می یابد اما از نوسانات قیمت طلامی توان جلوگیری کرد.حسینی به نوسانات بازار سکه، طلاو ارز در سال 90 اشاره و خاطرنشان کرد: طی سال گذشته در بخش طلا، اتفاقاتی در اقتصاد ایران رخ داد که نیاز به بازنگری دارد. اساسا در هیچ کجای دنیا طلابه زندگی روزمره و معاش مردم و حتی انگاره های اقتصادی عموم مردم گره نمی خورد. اما در بازار ایران این اتفاق رخ داد و سفته بازی هایی صورت گرفت که در این میان افراد عامی و غیرمتخصص متضرر شدند.وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: اگر بر گردیم به چند سال گذشته، این اتفاق در بازار مسکن نیز رخ داد و به یک باره حجمی از سرمایه ها وارد بازار مسکن شد. با این حاشیه جدید که وارد بازار سکه، ارز و طلاشد، تعادل بازار به هم خورد و این عدم تعادل انتظارات را تحت تاثیر قرار داد. سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: با اتفاقات رخ داده در بازار ارز و سکه، جابه جایی و نقل و انتقال پول و تبدیل آن دچار مضیقه هایی شد و در جایی که با یک هجمه تقاضای سفته بازی و احتیاطی همراه گردید، کار با دشواری مواجه شد.