آرشیو سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۲۳۸۳
صفحه آخر
۱۶

ادبیات بی ادبی نقد

امیرحسین علم الهدی

در پی هجو نقد توسط بیانیه صنف موسوم به اتحادیه تهیه کنندگان، لازم به ذکر است هر تصمیمی قطعا دارای گروهی موافق و مخالف است و واقعیت این است که اگر تصمیمات براساس انتقادات سازنده رصد شود، مورد استقبال همه قرار خواهد گرفت و لایه های پنهان کالبدشکافی می شود و در معرض افکار عمومی قرار می گیرد.

وقتی انتقاد به سمت توهین و افترا می رود، نشان از نبود منطق در میان بیان کنندگان این انتقاد دارد و جز تخریب و گل آلود کردن آب و گرفتن ماهی های خاص خودشان دستاوردی به همراه نخواهد داشت.

براساس نگاه دینی ایرانیان و آموزه های دینی مان شاهد هستیم که به انتقاد امر می شود و هدف از آن رشد و نمو کشور است. همچنین براساس فرهنگ غنی فارسی پرخاش و توهین نفی می شود پس روشن است که انتقاد اگر سازنده باشد و خالی از پرخاش و توهین، جایز و سازنده است.

ادب مرد به ز دولت اوست: یعنی اگر تمام قدرت دنیا نیز در اختیار باشد باید در جایگاه منتقد ادب را رعایت کرد و اگر چنین نباشد روشن است که قدرت بر تو سوار است.

می گویند قدرت، اسب تیزپایی است که اگر در خدمت صاحب قدرت قرار نگیرد به ناکجاآباد خواهد رفت و ضمن اینکه صاحب قدرت را از سواری خلع خواهد کرد توان ازهم پاشاندن حیات را هم دارد.

من به عنوان یک فعال حوزه سینما به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مجوز دادن به چنین صنفی با این ادبیات متاسف هستم و امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی این جامعه صنفی سره را از ناسره تشخیص دهد تا سینما بتواند به ساحل امن برسد.