آرشیو یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۵۰۷۰
ایران زمین
۱۱

تکرار قصه بازار پیاز برای سیب زمینی کاران هرمزگان

بندرعباس - خبرنگار قصه بازار پیاز و نابودی صدها تن از این محصول برای سیب زمینی کاران هرمزگان نیز تکرار شده است.

کیامرز امیری رئیس شورای اسلامی روستای شمیل از توابع شهرستان حاجی آباد هرمزگان دراین زمینه گفت: صدها هکتار زمین زیر کشت سیب زمینی به دلیل پائین بودن قیمت، بدون برداشت باقی مانده است.

امیری که 10 هکتار مزرعه سیب زمینی دارد، تصریح کرد: عدم نظارت از سوی دستگاه های ذیربط و دلال بازی موجب شده تعدادی از کشاورزان محصولات برداشتی خود را با کمترین قیمت یعنی هر کیلوگرم بین یکهزارو 500 تا 2 هزار ریال در شهرهای یزد، اصفهان و تهران عرضه کنند. غلامحسین نگارستانی از کارشناسان بازار محصولات کشاورزی برای رفع این مشکل پیشنهاد کرد که سازمان تعاون روستایی با خرید سیب زمینی از کشاورزان و حمل به مناطق کمتر توسعه یافته آنها را به طور رایگان بین ساکنان توزیع کند.

نگارستانی اضافه کرد: چنین اتفاقی فروردین ماه سال 87 نیز به وجود آمد که هیات دولت تصویب کرد سازمان تعاون روستایی سیب زمینی های خریداری شده به قیمت تضمینی را به طور رایگان بین مددجویان کمیته امداد و بهزیستی استان های مختلف توزیع کند که در نتیجه آن ضمن تنظیم بازار این محصول، جلوی ضرر و زیان کشاورزان نیز گرفته شد.

کوروش صادقی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان وسعت مزارع سیب زمینی این استان واقع در حاجی آباد را 900 هکتار عنوان کرد که از هر هکتار 30 تن برداشت می شود.

روح الله شهابی مسئول اداره تنظیم بازار محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان هم پائین بودن قیمت این محصول را موقتی دانست و بیان داشت: هرچند بار تعدادی از کامیون های سیب زمینی در یزد با قیمت کمتر از یک هزارو 500 ریال خریداری شده اما در چند روز گذشته با 4 هزار و 200 ریال عرضه شده است.

شهابی از جمله دلایل کاهش قیمت را کشش نداشتن بازار مصرف، بالابودن هزینه های حمل و نقل عنوان و ابراز امیدواری کرد که بزودی شاهد رفع این مشکل باشیم. درحالی کشاورزان روستای شمیل حاجی آباد تعدادی از مزارع سیب زمینی خود را بدون برداشت شخم می زنند که این محصول در 35 کیلومتر دورتر، در مرکز این شهر هر کیلوگرم 5 هزار ریال و در بازار بندرعباس نیز بین 6 تا 8هزار ریال عرضه می شود.