آرشیو شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۲۶۴۴
خودرو
۱۶

«گریت وال» جایگزین «هیوندایی» در کرمان خودرو

گروه خودرو - همکاری ایران با هیوندایی کره مدت ها است به خط پایان رسیده و نشانه روشن آن هم عدم تولید دو خودرو مطرح این شرکت یعنی ورنا و آونته در ایران است.

هر چند شرکت هیوندایی از جمله خودروسازانی بود که با تشدید محدودیت های بین المللی، همکاری خود با شرکت کرمان خودرو را قطع کرد، اما ظاهرا این شرکت کره ای با تغییر موضع در مورد کشورهایی که به مونتاژ محصولات هیوندایی می پردازند، راهبرد جهانی تازه ای اعلام کرده است.

بر همین اساس برخی این قطع همکاری را بیشتر به راهبرد تازه هیوندایی، ربط می دهند.

حال نتیجه پایان همکاری ایران و هیوندایی، به عدم تولید ورنا و آوانته ختم شده، این در حالی است که سخنگوی گروه صنعتی کرمان خودرو با بیان این مطلب که «مطابق با توافقات صورت گرفته، تامین قطعه و ارائه خدمات پس از فروش تا ده سال بعد از تولید و عرضه آخرین خودرویی که به بازار عرضه شده است؛ ادامه خواهد یافت»، به نوعی خواستار رفع نگرانی از خریداران دو خودروی مذکورشد.

اما در کنار اعلام پایان همکاری هیوندایی با گروه صنعتی کرمان خودرو، پنج شنبه گذشته مراسم رونمایی از جایگزین دو خودروی یاد شده نیز بود، به طوری که طبق گفته سخنگوی این گروه صنعتی شرکت گریت وال کشور چین هم اکنون جایگزین هیوندایی در شرکت کرمان خودرو شده است.

به گفته مجذوبی گریت وال یکی از 5 شرکت صاحب نام خودروساز در چین است که محصولاتش در بسیاری از بازارهای دنیا از جمله استرالیا و اروپا طرفداران بسیاری دارد.

حال قرار است طی هفته جاری اولین محصول جدید این شرکت با نام خودرو Voleex C30 به بازار عرضه شود و هم اکنون 240 دستگاه از خودروی یاد شده در راین خودرو تولید شده است. محمد جعفر مجذوبی سخنگوی گروه صنعتی کرمان خودرو تاکید دارد که چهار محصول با نام های «سی 30»، «سی 10» و «هاوال» و همچنین H5 که به صورت مدل شاسی بلند از همین شرکت است، نیز قرار است در آینده به سبد محصولات این شرکت اضافه شود.

به گفته مجذوبی سی 30 با قیمت 25 تا 30 میلیون تومان بعد از تایید سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان وارد بازار می شود.