آرشیو یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۱، شماره ۲۰۲۴۵
دانش و پژوهش
۷

10 کشور پرخور دنیا

10 کشور نخست دنیا از نظر پرخوری عبارتند از: آمریکا، روسیه،مصر، مکزیک، آلمان، برزیل، انگلیس، آرژانتین، ترکیه و ایران که براساس آمار منتشر شده در ایران 2 میلیون نفر دارای اضافه وزن هستند و حدود نیم میلیون نفر نیز چاق محسوب می شوند.

تیمی از دانشمندان وزن کل مردم جهان را تخمین زده و دریافتند که مردم آمریکای شمالی بیشترین میانگین را دارا هستند.

اگرچه تنها 6 درصد جمعیت جهان در این بخش از زمین زندگی می کنند، اما یک سوم چاقی مردم کره زمین مربوط به این منطقه است.

به نوشته بی بی سی محققان مدرسه بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن درگزارش خود وزن تقریبی مردم جهان را 287 میلیون تن تخمین زده اند که 15 میلیون تن آن مربوط به افراد دارای اضافه وزن 5/3میلیون تن آن مربوط به چاقی است.

آسیا در حالی که 61 درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهد تنها 13درصد وزن جهانی ناشی از چاقی را در اختیار دارد.

آمریکا در صدر کشورهای چاق دنیا قرار دارد و اگر سایر کشورها نیز بخواهند شبیه آمریکا شوند عواقب نابودکننده ای برای زمین ایجاد خواهد شد.

در حالی که کشورهایی مانند اریتره، ویتنام و اتیوپی در سوی دیگر جدول قرار دارند محققان معتقدند که لاغر بودن تنها دلیل فقر محسوب نمی شود وکشوری مانند ژاپن می تواند الگویی برای سایر کشورها باشد.

بنا به این گزارش، میانگین BMI بدن آمریکایی ها در سال 2005 برابر 7/28 بوده اما در ژاپن این میزان 22 بوده است. ژاپن الگوی خوبی برای سایر کشورهاست که می تواند در عین فقیر نبودن لاغر هم بود.

وجود کشورهایی در 10 کشور اول جدول چاق ها نیز تعجب برانگیز است. کشورهایی مانند کویت، کرواسی، قطر و مصر در این فهرست قرار دارد که به دلیل استفاده از اتومبیل است.

این محققان همچنین اعلام کردند عواقب افزایش میزان چاقی در دنیا بر منابع زمین همانند اضافه شدن یک میلیارد نفر به جمعیت کره زمین است.