آرشیو سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۱، شماره ۵۱۱۷
بین الملل
۲۷

القاعده ابزار و بهانه جدید امریکا

برای مداخله در آفریقا

گروه بین الملل خطر نفوذ القاعده در آفریقا بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. این نفوذ که از شاخ آفریقا و سومالی و اریتره آغاز می شود تا شمال آفریقا در لیبی، الجزایر و مالی امتداد می یابد. در این بین فعالیت های اخیر القاعده در مالی این کشور را در بحرانی عمیق و جدی فرو برده است.

این فعالیت ها بیش از هر چیز می تواند باعث مداخله جویی خارجیان در این کشور شود.

به گزارش ایرنا، مالی کشوری است که در زمان های طولانی در مقابل تلاش های خارجی برای دخالت مستقیم در آن مقاومت کرده است اما اکنون به طور ناخواسته تحت سیطره امارت سازمان القاعده در آمده است و جنگجویان این سازمان بعداز پیروزی بر شورشیان طوارق قوانین و آموزه های خود را بر آنها تحمیل می کنند و از جمله آنها تخریب زیارتگاه هایی که بخشی از میراث کمیاب بشری است و همچنین ممنوعیت استعمال دخانیات است.

آنچه در مالی می گذرد بخشی از پدیده حرکت هماهنگ گروه های سازمان القاعده است که در اغلب کشورهای حوزه دریای مدیترانه شامل لیبی، تونس، الجزایر و همچنین مناطق مرکزی آفریقا همانند نیجر، موریتانی و حتی نیجریه جریان دارد. القاعده تلاش دارد تا با سوء استفاده از وضعیت امنیتی لیبی و سرگرم بودن نیروهای مسلح تونس به برخی رخدادهای داخلی، جنوب تونس را به گذرگاهی برای انتقال سلاح به مالی تبدیل کند و همچنین به الجزایر که در سال های اخیر از تنگناهایی شدید در انتقال سلاح به آن کشور روبه رو بوده است. در حالی که نشانه هایی از احتمال دخالت های خارجی در منطقه به بهانه مقابله با القاعده مانند آنچه در یمن جریان دارد، مشاهده می شود، خبرهای تایید نشده ای حاکی از درخواست ارتش تونس از ناوگان ششم امریکا حاضر در دریای مدیترانه برای حمله به ستون های القاعده است. با این حال «گوردون گرای» سفیر امریکا در تونس این خبرها را تکذیب کرده است.

رفتارهای نیروهای القاعده در مالی شبیه تحرکات گروه طالبان در افغانستان است که به اشغال این کشور توسط امریکا منجر شد.

نیروهای القاعده بعداز نابود کردن جنگجویان طوارق در قتل عام و بی خانمان کردن و در تنگنا قراردادن باقیمانده های آنان زیاده روی و به بهانه مبارزه با شرک زیارتگاه های تاریخی در شمال مالی را تخریب کردند.