آرشیو یکشنبه ۸ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۲۷۰۱
دنیا
۴

توافق هنیه و مرسی در باره گشایش گذرگاه رفح

گروه بین الملل- نخست وزیر دولت حماس از توافق خود با رییس جمهوری مصر در خصوص گشایش گذرگاه رفح در طول روز و حل بحران برق در غزه خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اینترنتی النشره، اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس در گفت وگوی مطبوعاتی اعلام کرد که در دیدار خود با محمد مرسی، رییس جمهوری مصر در قاهره به توافق هایی دست یافته است.

او گفت: «در این دیدار در خصوص مسائل مختلفی به توافق رسیدیم که از جمله آنها گشایش گذرگاه زمینی رفح به مدت 12 ساعت در طول روز و صدور روزانه مجوز برای 1500 تن از ساکنان غزه برای سفر به مصر است.»

هنیه ادامه داد: «در دیدار با مرسی شماری از مسائل مختلف از جمله پرونده فلسطینی هایی که در فهرست نیروهای امنیتی مصر و به دلایل امنیتی ممنوع السفر شده اند، مورد بررسی قرار گرفت و توافق کردیم که 60 درصد از این اسامی امکان سفر به مصر را داشته باشند. کما اینکه در خصوص اعطای اجازه به فلسطینی هایی که وارد اراضی مصری شده اند برای 72 ساعت اقامت در مصر نیز به توافق دست یافتیم.»

نخست وزیر دولت حماس در ادامه اعلام کرد که مسوولان مصری به زودی برای افزایش تعداد کارمندان مصری گذرگاه رفح اقدام خواهند کرد تا به این وسیله امکان عبور و مرور مسافران فلسطینی در این گذرگاه فراهم شود.

هنیه، همچنین تاکید کرد که در دیدار خود با مرسی به بررسی بحران قطع برق در غزه پرداخته و توافق کرده اند که در سه مرحله میزان سوخت لازم برای ادامه فعالیت نیروگاه تولید برق و نیز کشیدن خطوط انتقال گاز به شرکت تولید برق و اجرای طرحی برای کمک رسانی به غزه در زمینه برق اقداماتی صورت گیرد.

او در این سخنان ضمن ابراز خرسندی از این دیدار تاکید کرد: «دیدار من با مرسی یک دیدار تاریخی بود و نشان داد که ملت مصر به خواسته مردم فلسطین احترام می گذارند.» هنیه، همچنین افزود: «این دیدار از لحاظ زمانی اهمیت زیادی داشت، زیرا پس از انقلاب 25 ژانویه صورت گرفت.»