آرشیو یکشنبه ۸ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۲۷۰۱
بورس - جهان
۱۱
گذری به بازارهای جهانی

مهم ترین اخبار بورس های کالایی جهان از نگاه «دنیای اقتصاد»

اخبار معادن: بزرگ ترین شرکت معدنکاری جهان تصمیم خود را مبنی بر توسعه 30 میلیارد دلاری در معادن جنوب استرالیا به تاخیر خواهد انداخت. تصمیم بی اچ بی بیلتون در خصوص توسعه سرمایه گذاری هایش در زمینه مس و اورانیوم تا سال 2014 طول خواهد کشید و آن طور که قبلااعلام شده تا پایان امسال نهایی نخواهد شد.

همچنین طبق آخرین گزارش خبرگزاری رویترز، به دنبال کاهش 10درصدی قیمت سنگ آهن در دو هفته اخیر که پایین تر از آخرین رکورد این کالااز اواسط فوریه بوده است، سود دو شرکت تولیدکننده این کالاهمچون ریو تینتو و واله کاهش داشته است.

اخبار فلزات: شرکت مس جنوب پرو اعلام کرد که در سه ماه دوم امسال درآمد خالصش از 660 میلیون دلار به 3/565 میلیون دلار کاهش خواهد یافت که به دلیل فروش کمتر این شرکت است. فروش این شرکت در نهایت در این مدت 66/1 میلیارد دلار بود که پایین تر از 8/1 میلیارد دلاری است که در 3 ماه اول سال به دست آورده است. در عین حال خبرها حکایت از آن دارند که فعالیت مشاغل مربوط به آلومینیوم در آمریکای شمالی در هفته های اخیر متوقف شده اند، اگرچه منابع خبر می دهند کسادی در این دوره زمانی طبیعی است. به رغم کسادی بازار در هفته گذشته، قیمت نقدی آلومینیوم در اروپای مرکزی بین 75/10 تا 25/11 سنت در هر پوند است که توقف تقاضاها در بورس فلزات لندن سبب شده تا معامله گران در مبادلات آلومینیوم دست نگه دارند.

اخبار پتروشیمی: در آخرین گزارش های ارسالی از بازار آسیا بنزن با نرخ 1134 دلار / متریک تن (فوب کره) معامله شد که گفته می شود محدود بودن بازار این کالابه دلیل نگرانی هایی است که در خصوص منطقه یورو وجود دارد. یک معامله گر کره جنوبی می گوید مشخص نیست که بازار به چه جهتی پیش می رود. در بازار آمریکا قیمت بنزن به 1453 دلار / متریک تن رسید و در اروپا 50/27 دلار رشد کرد و به 1362 دلار (سی آی اف) رسید. تغییر گرایش خریداران در بازارهای کلیدی همچون چین، باعث شد تا نرخ تولوئن در بازار آسیا کاهشی شود. نرخ تولوئن فوب کره به 1075 دلار / میلیون تن رسید که 10 دلار نسبت به نرخ های سه شنبه هفته قبل کاهش داشته است. تولوئن در بازار چین (سی اف آر) به 1075 دلار رسیده، ضمن اینکه نرخ این کالادر بازار داخلی چین 8250 یوآن بود.