آرشیو سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱، شماره ۵۱۹۰
قضایی، حقوقی
۱۶

پاسخ به سوال ها

درخواست تامین دلیل چگونه صورت می گیرد؟

درخواست تامین دلیل می تواند در فرم های چاپی دادخواست یا در کاغذ عادی یا حتی به صورت شفاهی در شورای حل اختلاف طرح شود. در صورتی که درخواست کننده تامین دلیل سواد کافی نداشته و به صورت شفاهی درخواست نماید شورای حل اختلاف وظیفه دارد آن را صورتجلسه نماید. در این درخواست ممکن است چند نکته همزمان از شورا تقاضا شود و به صورت یکجا مطرح گردد. به طور مثال در حین و زمان تحویل کلید، صورت برداری و گزارش و ثبت وضع موجود ساختمان در هنگام تحویل و... نیز خواسته شود.

آیا در اجرای قرار تامین دلیل می توان طرف مقابل را مکلف به انجام امر و یا خودداری از انجام امری نمود؟

جواب منفی است، زیرا همانطور که گفته شد مقصود از تامین دلیل تنها صورت برداری و حفظ دلایل است و اقداماتی که در سوال مطرح شده باید از طریق دستور موقت و تامین خواسته انجام شود.

در صورتی که موجر از گرفتن کلید پس از تخلیه محل اجاره خودداری نماید چه باید کرد؟

در این صورت مستاجر می تواند ضمن درخواست تامین دلیل به شورای حل اختلاف کلید محل اجاره را به دفتر شورای حل اختلاف، تحویل دهد و همین امر صورتجلسه گردد که در تاریخ... کلید محل اجاره توسط مستاجر تحویل دفتر شورای حل اختلاف شده است، البته می بایست مراتب خودداری موجر از گرفتن کلید نیز از وی تحقیق و صورتجلسه گردد و مراتب توسط مدیر دفتر شورای حل اختلاف تایید گردد که همین امر می تواند در صورت نیاز به آن استناد گردد و به مرجع قانونی رسیدگی کننده ارائه شود.