آرشیو پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۴
اقتصاد
۴

منطقی: مدل بومی هواپیمای پهن پیکر طراحی شد

رئیس سازمان صنایع هوایی با اشاره به تولید هواپیمای پهن پیکر در کشور گفت: در گام اول انتقال فناوری ساخت هواپیمای پنجاه و دو نفره صورت گرفت و در حال حاضر طراحی یک مدل بومی در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، منوچهر منطقی دیروز در حاشیه نخستین جشنواره ملی ایران خلاق در گفت و گو با خبرنگاران، ضمن اظهار این مطلب افزود: تولید یک هواپیمای صد نفره به طور مشترک با چند کشور دیگر را نیز در دستور کار داریم که در سال آینده این هواپیما تولید خواهد شد.وی ادامه داد: به محض تامین بودجه، تولید آن شروع می شود و کمتر از یک سال برای ساخت آن زمان نیاز است.

رئیس سازمان صنایع هوایی تصریح کرد: پروژه ملی نیز برای تولید هواپیماهای 150 نفر به بالاتعریف شده است که طی پنج تا هفت سال آینده به نتیجه می رسد.به گفته منطقی، بومی سازی هواپیما ها نیز با میزان داخلی سازی 70 درصدی پس از تولید 30 تا 50 محصول، اتفاق خواهد افتاد.

وی با اشاره به ایجاد مراکزی برای آموزش خلبانی هواپیماهای سبک اظهار کرد: افراد می توانند به صورت شراکتی یک هواپیمای سبک خریداری کنند، زیرا در حال حاضر با پول دو خودرو می توان یک هواپیمای سبک خریداری کرد.وی تصریح کرد: متقاضیان با گذراندن ده تا 20 ساعت آموزش، گواهی خلبانی هواپیمای سبک را دریافت می کنند و افرادی که این آموزش ها را می بینند از نظر سطح تفکر کاملانظام مند می شوند.

منطقی با بیان این که پنجمین مرکز آموزشی خلبانی هواپیماهای سبک فردا در ارومیه افتتاح می شود و تا پایان سال نیز ده مرکز دیگر در کشور ایجاد خواهد شد، افزود: حدود شش سازنده در ساخت هواپیماهای کوچک فعال هستند و در زمینه هواپیما های چهار نفره طراحی و تولید صورت گرفته و در مورد هواپیمای شش نفره نیز کار طراحی در حال انجام است.