آرشیو دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱، شماره ۲۰۳۳۲
اخبار کشور
۳

مقام سابق وزارت خارجه آمریکا با اشاره به جنجال های تل آویو: ایران هیچگاه آغازگر جنگ نیست

مشاور سابق وزارت امور خارجه آمریکا با بیان اینکه اسرائیل درباره ایران اغراق می کند، گفت: ایرانی ها ثابت کرده اند هیچگاه آغازکننده جنگ نیستند مگر آنکه با تجاوز روبرو شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، «جان اسپوزیتو» در گفت و گو با شبکه تلویزیونی راشا تودی روسیه گفت:وقتی نتانیاهو طوری اقدام می کند که نشان دهد اسرائیل با خطر نابودی روبرو است، تا بتواند یک حمله پیشگیرانه را توجیه کند، باورش سخت خواهد بود که بگوئیم نتانیاهو واقعا فکر می کند که ایرانی ها به چنین خطری دست می زنند! آنها ثابت کرده اند هیچگاه آغازکننده جنگ نیستند مگر آنکه با تجاوز روبرو شوند.

وی در باره اختلاف بین کاخ سفید و تل آویو بر سر ایران اظهار داشت: به نظر من تکبری که نتانیاهو دارد به شدت افزایش یافته و باعث شده است که وی برای دولت آمریکا خط و نشان بکشد و بگوید که باید درباره ایران خط قرمز تعیین کند. فکر می کنم اوباما به علت انتخاباتی که در پیش است خیلی با دقت و احتیاط عمل کرده است. اوباما به صراحت بیان کرد که تمایل ندارد تهدید مداخله نظامی را مطرح کند. این مسئله باعث آزردگی نتانیاهو شده است. نتانیاهو می خواهد به دنیا بگوید که اسرائیلی ها آماده حمله اند و این حمله با حمایت کامل آمریکا محقق خواهد شد.نتانیاهو می خواهد به آمریکا فشار وارد کند.

جان اسپوزیتو درباره کاهش جایگاه آمریکا در میان کشورهای اسلامی نیز گفت: اگر به آمار منتشر شده از کشورهای اسلامی، برای مثال آماری که موسسه گالوپ منتشر کرد و به 35 کشور اسلامی مربوط می شود، نگاهی داشته باشید، مشخص خواهد شد که اکثریت مسلمانان از سیاست خارجی مداخله گرانه آمریکا انتقاد می کنند. این سیاست خارجی به ترویج حقوق بشر براساس معیارهای دوگانه مربوط می شود.

وی افزود: اوباما این حس را ایجاد کرد که چه درباره فلسطین و چه درباره اسرائیل می خواهد سیاستی متفاوت از جرج بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا داشته باشد اما واقعیت این است که بسیاری از سیاست های دولت باراک اوباما به طرق مختلف شبیه سیاست های دولت جرج بوش است.

این استاد دانشگاه گفت: سیاستمداران آمریکایی می دانند که بسیاری از مردم آمریکا دیگر خواستار مداخله بیشتر در کشورها نیستند؛ چون دیگر نمی خواهند شاهد کشته شدن شمار بیشتری از آمریکایی ها باشند. ضمن آنکه آمریکا مشکلات زیادی در داخل دارد پس چرا باید پول های زیادی در جنگ ها خرج شود؟.