آرشیو دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱، شماره ۲۰۳۳۲
اخبار خارجی
۱۶

ادامه مخالفت ها با اعطای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا

نظرسنجی یورونیوز نشان می دهد 64 درصد از اروپایی ها با اهدای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا مخالفند.

چند روز پس از اعتراضات گسترده چهره های سیاسی اروپا نسبت به انتخاب اتحادیه اروپا برای دریافت جایزه صلح نوبل 2012 مردم این قاره نیز اعلام کردند اروپا لیاقت دریافت این جایزه را نداشت. به نوشته خبرگزاری جمهوری اسلامی، شبکه تلویزیونی یورونیوز که متعلق به اتحادیه اروپاست روز گذشته نتایج نظرسنجی خود را با این سوال که «آیا با اهدای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا موافقید» منتشر کرد. براساس این گزارش 64 درصد از شرکت کنندگان مخالف انتخاب کمیته نروژی یعنی اتحادیه اروپا هستند و در این بین تنها 32 درصد با این انتخاب موافق اند.

گفتنی است، غالب مخالفان در توضیح مخالفت خود اینگونه استدلال می کنند که «چگونه اتحادیه اروپا که سیاست های اقتصادی آن کشورهای اروپایی را مدت هاست دچار ناآرامی های اجتماعی و شورش کرده مستحق دریافت جایزه صلح نوبل می شود! بسیاری از مخالفان با اینگونه استدلال ها انتخاب اروپا از سوی کمیته نروژی داوران را به سخره گرفتند. برای درک بهتر استدلال مخالفان کافی است یادآوری کنیم که اتحادیه اروپا مدت هاست در کنار آمریکا یک جنگ اقتصادی علیه مردم جمهوری اسلامی ایران راه اندازی کرده است. از طرفی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که آمریکا رهبری آن را برعهده دارد نیز متشکل از نظامیان همین اتحادیه اروپاست که در جنگ افغانستان و لیبی حضور فعالی داشت و این روزها نیز بر طبل راه اندازی جنگ در سوریه می کوبد. نگاهی به اوضاع اسپانیا، پرتغال، یونان و... که همه روزه شاهد تظاهرات ضد دولتی است، به خوبی نتیجه سیاست های اقتصادی اتحادیه اروپا را به نمایش می گذارد.

بنابر اعلام داوران کمیته نوبل، اتحادیه اروپا در 60 سال گذشته تلاش های زیادی برای برپایی صلح کرده بنابراین مستحق دریافت این جایزه است. مخالفان این نکته را نیز یادآور شده اند که نوبل اکنون تبدیل به یک جایزه سیاسی شده و اعتبار خود را کاملا از دست داده است.