آرشیو دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱، شماره ۲۰۳۳۲
اخبار خارجی
۱۶

آغاز مرحله تازه ای از بحران اروپا

شعار مرگ بر رژیم حاکم برای نخستین بار در اسپانیا طنین انداز شد

ده ها هزار نفر از قربانیان سیاست های اقتصادی دولت اسپانیا با ریختن به خیابان پایتخت برای نخستین بار شعار «مرگ بر رژیم حاکم» سر دادند.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» مردم مادرید روز شنبه با برپایی یک راهپیمایی گسترده از شمال تا جنوب این شهر علیه سیاست های اقتصادی ریاضت طلبانه دولت «ماریانو راخوی» تظاهرات کردند.

«مرگ بر رژیم، جوانان بدون آینده، خانه نداریم، شغل نداریم، حقوق مستمری نداریم، ریاضت اقتصادی کافی است، حذف فرصت های شغلی کافی است و...» از جمله شعارها و دستنوشته های قربانیان سال ها سیاست های ریاضت اقتصادی دولت اسپانیا بود.

اتحادیه اروپا، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به عنوان بانیان اصلی اجرای این سیاست ها نیز از سوی معترضان مورد اعتراض قرار گرفت.

اخیرا اسپانیا نرخ بیکاری در این کشور را بیش از 25 درصد اعلام و تاکید کرد برای برون رفت از این بحران دست به سیاست های ریاضتی بیشتر خواهد زد! سیاست های ریاضتی در کشورهای بحران زده اروپایی غالبا به شکل اخراج کارکنان دولتی، افزایش شدید مالیات و کاهش هزینه های عمومی صورت می گیرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز با اشاره به خبر برگزاری این تظاهرات نوشت، معترضان خشمگین با حرکت به سمت نهادهای قدرت، دفتر اتحادیه اروپا، کنگره نمایندگان و بانک مرکزی اسپانیا این مراکز را «مقصران واقعی بحران» حاکم بر کشورشان معرفی کردند.

معترضان همچنین اقدام به انتشار بیانیه ای کردند که در آن تصریح شده است دولت اسپانیا نباید بدهی های خود را از جیب مردم بدهد.

در این بیانیه آمده:«ما خواهان توقف بازپرداخت بدهی ها تا زمان انجام یک حسابرسی مردمی هستیم، همچنین خواستار تاسیس یک بانک عمومی، توقف فوری خصوصی سازی، لغو اصلاحات قانون کار و مورد پیگرد قرار گرفتن مدیران سیاسی و اقتصادی هستیم.»

گفتنی است، شدت بحران اقتصادی در اسپانیا به جایی رسیده که گروهی از مردم این کشور تنها راه نجات از این وضع را جدا شدن از این کشور و استقلال طلبی می دانند. در همین رابطه مرکز مطالعات فکری متعلق به دولت ایالت «کاتولونیا» در اسپانیا نظرسنجی در این منطقه انجام داده که نشان می دهد 74 درصد از مردم آن خواستار استقلال از اسپانیا هستند!