آرشیو پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۶۵
اقتصاد
۴

از این پس منظور ما از نرخ ارز همان نرخ مرکز مبادلات است

حسینی: نرخ ارز در بازار گزاف و گران است

وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت با بیان این که همچنان دنبال ارز تک نرخی هستیم، گفت: جمع بندی اصحاب اقتصاد این است که نرخ های موجود در بازار ارز گزاف و گران است و تلاش می شود با محوریت بانک مرکزی این مشکل رفع شود.

به گزارش مهر، سیدشمس الدین حسینی دیروز در جمع خبرنگاران در خصوص وضع بازار ارز افزود: جهتگیری دو ماهه اخیر دولت کاهش نوسانات بازار ارز و تثبیت آن بوده است، ضمن این که دولت به دنبال استراتژی خروج از اوضاع چند نرخی به تک نرخی است و مجموعه اقدامات انجام شده بر این اساس بوده است. وی تصریح کرد: با همکاری مرکز مبادلات ارزی شاهد کاهش نوسانات نرخ ارز بوده ایم و تلاش بر این است تا از تعدد نرخ ها در بازار کاسته شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای تقویت عرضه ارز انجام می دهد، مدیریت واردات و صادرات را از دیگر دلایل کاهش نرخ ارز در بازار موازی دانست و افزود: جمع بندی اصحاب اقتصاد این است که نرخ های موجود در بازار ارز گران است و تلاش می شود با محوریت بانک مرکزی این مشکل رفع شود.

وی مدیریت نوسان نرخ ارز، تلاش برای خروج سفته بازان از بازار و نیز نظارت بر بازارهای کالایی خاص را از جمله سیاست های دولت برای کاهش نرخ کالاها عنوان و خاطرنشان کرد: واردکنندگان به این موضوع توجه داشته باشند از این پس زمانی که از نرخ ارز سخن می گوییم، مبنا نرخ مرکز مبادلات ارزی خواهد بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی توضیح داد: از اول آذر به منظور یکسان سازی و تک نرخی شدن نرخ تعرفه حقوق ورودی کالاها، نرخ واردات کالاها بر اساس نرخ ارز مبادله ای محاسبه شده است.

وی گفت: برای کالاهای اساسی با اولویت یک و دو تا 50 درصد تخفیف تعرفه گمرکی و برای گروه های کالایی سه تا هفت که ارز به نرخ مرکز مبادلات ارزی دریافت می کنند تا 45 درصد تخفیف در پرداخت تعرفه حقوق ورودی گمرک در نظر گرفته شده که این نرخ از دیروز بر اساس نرخ مبادله ای محاسبه شده است.