آرشیو سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱، شماره ۲۸۲۴
بورس - جهان
۱۱
خبر

بن بست مالی آمریکا، بار دیگر قیمت نفت را کاهش داد

فارس - در حالی که مذاکرات جمهوری خواهان و دموکرات های آمریکا برای پایان دادن به بن بست مالی ادامه دارد، قیمت نفت در بازار جهانی دیروز بار دیگر کاهش یافت. به گزارش سی ان بی سی آمریکا بزرگ ترین مصرف کننده نفت جهان به شمار می رود و وقوع احتمالی رکود اقتصادی در این کشور تاثیر زیادی بر نوسان قیمت نفت خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، جمهوری خواهان کنگره و دولت باراک اوباما هنوز بر سر راه های کاهش کسری بودجه در سال 2013 میلادی اختلاف نظر دارند. اگر بن بست مالی حل و فصل نشود، اقتصاد آمریکا در سال 2013 میلادی با هزینه سنگین 600 میلیارد دلار روبه رو خواهد شد. میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امسال به 65/111 دلار رسیده است.

آمار دولت آمریکا نشان می دهد میزان درآمد اوپک امسال با 5/2 درصد رشد نسبت به سال قبل به بیش از 1052 میلیارد دلار خواهد رسید. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در بازار لندن دیروز با 40 سنت کاهش به کمتر از 22/110 دلار رسیده است.

قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک نیز با 10 سنت کاهش به کمتر از 70/90 دلار رسیده است. قیمت نفت برنت امسال برای چهارمین سال متوالی با افزایش روبه رو شده است، در حالی که قیمت نفت سبک آمریکا امسال با کاهش روبه رو شده است.

قیمت نفت آمریکا در سه سال گذشته روند صعودی داشته است. جاناتان بارات کارشناس ارشد انرژی در این باره گفت: بازار به شدت نگران وضعیت اقتصادی آمریکا است، ولی به نظر من تا پایان روز دوشنبه توافق نهایی در خصوص حل بن بست مالی آمریکا حاصل خواهد شد.

آمریکا در هفته های آینده نیز با چالش افزایش سقف بدهی روبه رو خواهد شد. عامل دیگری که بر نوسان قیمت نفت در روزهای آینده موثر خواهد بود، افزایش چشمگیر فعالیت های صنعتی چین در ماه دسامبر است. فعالیت بخش صنعت چین در ماه دسامبر به بالاترین حد خود از ماه مه 2011 میلادی رسیده است. نظرسنجی رویترز از 26 کارشناس ارشد انرژی و اقتصادی نشان می دهد، میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال سال آینده به بیش از 108 دلار خواهد رسید.