آرشیو یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱، شماره ۵۲۷۳
راه بلد
۱۰
کوله پشتی

خوراکی​های سنتی قزوین

شهر قزوین به دلیل واقع شدن در نزدیکی چند استان، قدمت تاریخی و وجود شهرصنعتی در این شهر پذیرای جمعیت زیادی با فرهنگهای مختلف است، که این خود باعث شده در این شهر شاهد انواع غذاها و خوراکی های سنتی از اقوام مختلف با سنتهای مختلف باشیم. اما یک سری از غذاهایی که فقط مختص شهر قزوین است و در مناسبت های خاص پخته می شود یا به عنوان غذای سنتی معروف است عبارتند از: آش دوغ، شیرین پلو، قیمه نثار، دیماج، یتیمچه و کاله جوش. این غذاها آنقدر خوشمزه هستند که نمی شود در گردش در شهر قزوین از آنها صرف نظر کرد.

علاوه بر غذاهای سنتی خوشمزه قزوین در این شهر نان لواشی در تنورهای سنتی پخته می شود که شکل ظاهری آن گرد و بزرگ است که ضمن ترد بودن طعم بسیار خوبی هم دارد. نوعی نان شیرین که حتما در مغازه ها خواهید دید، خصوصا در ترمینال قزوین که زیاد وجود دارد و خیلی هم خوشمزه است به نام شیرمال نیز در قزوین پخته می شود.

انواع شیرینی هایی که مختص قزوین است و به عنوان سوغات قزوین محسوب می شود، عبارت است از: نان چایی، باقلوا، نان برنجی، شیرینی آردنخودچی، نان قندی و شیرینی های دیگر که در جاهای دیگر یافت نمی شود و مختص قزوین است.