آرشیو دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۲۵۹۸
جهان
۶

دور دنیا

هشت کشته| منابع نظامی یمن از کشته شدن؟ نفر در حمله هوایی دو هواپیمای بدون سرنشین احتمالاامریکایی به وادی عبیدا در استان معارب یمن خبر دادند. به گفته ساکنان منطقه، دست کم دو تن از قربانیان از افراطی های شناخته شده شبکه القاعده از عربستان سعودی هستند.

نقض آتش بس، ارتش برمه با نقض آتش بس به مواضع شورشیان کاچین در شمال آن کشور حمله کرد. هدف این حمله ارتش برمه یک پایگاه اصلی شورشیان در نزدیکی مرز چین بوده است. شورشیان از اقلیت قومی کاچین خواستار خودمختاری بیشتری در برمه هستند.

حمایت از اوباما روفدریکو لومباردی، سخنگوی واتیکان از تقدیر واتیکان از طرح رییس جمهوری امریکا برای کاهش خشونت های مسلحانه خبر داد و آن را گامی کاملامثبت ارزیابی کرد. لومباردی گفت، وی از درخواست رهبران مذهبی امریکا از قانونگذاران امریکایی برای محدود کردن قوانین حمل و خرید سلاح حمایت می کند.

مخالفت شدید| سخنگوی وزارت خارجه چین با انتقاد از اظهارات هیلاری کلینتون وزیر خارجه امریکا در رابطه با مناقشه ارضی چین و ژاپن، از این کشور خواست برای پرهیز از تنش در روابط پکن و واشنگتن تلاش کرده و در موضوعات دیگر دخالت نکند. هیلاری کلینتون چندی پیش با افزایش تنش بین چین و ژاپن درباره جزایر مرزی، گفته بود «امریکا حاکمیت ژاپن بر جزایر مورد اختلاف میان پکن- توکیو را به رسمیت می شناسد.»

ادامه حملات پهپادها| ریچارد اولسون سفیر امریکا در پاکستان گفت حملات هواپیماهای بدون سرنشین در مناطق قبیله نشین پاکستان برای انهدام مخفیگاه های تروریست ها ادامه خواهد داشت. وی تاکید داشت کاخ سفید به تمامیت ارضی پاکستان احترام می گذارد و این کشور را تنها نخواهد گذاشت.