آرشیو شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۲۱
جهان
۶

استقبال مرسی از توافق گروه های داخلی مصر

محمد مرسی، رئیس جمهور مصر در حالی که در آلمان به سر می برد، خبرهای امیدوارکننده ای از اوضاع داخلی کشورش شنید. به گزارش منابع خبری، گروه های مختلف مصری روز پنجشنبه با میانجیگری دانشگاه الازهر توانستند به توافقی دست یابند؛ توافقی که مورد استقبال دولت مصر نیز قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، محمد مرسی، رئیس جمهور مصر در بیانیه ای که از سوی دفتر وی منتشر شد از امضای توافق نامه میان گروه های مختلف مصری استقبال کرد و از مخالفان خواست تا همچنان به مذاکرات برای پایان دادن به اختلافات ادامه دهند.

سعدالکتاتنی، رئیس حزب آزادی و عدالت مصر که شاخه سیاسی اخوان المسلمین و حزب حاکم در این کشور محسوب می شود نیز اعلام کرد: مذاکراتی که در الازهر و زیر نظر احمد الطیب، شیخ الازهر برگزار شد بسیار سازنده و مفید بود و همگان در این نشست توافق داشتند جز با مذاکره نمی توان از اختلافات کنونی عبور کرد. در نشست روز پنجشنبه گروه ها و احزاب مصری با نظارت الازهر سند «کنار گذاشتن خشونت» را امضا کرده تا به این ترتیب به سمت حل و فصل سیاسی موجود در کشور حرکت کنند. بر اساس این سند از رسانه ها، مراکز دینی و اندیشمندان خواسته شده است تا همگان را برای در پیش گرفتن راهکار مسالمت آمیز و حل اختلافات از طریق انجام مذاکرات فرا بخوانند.

در این نشست محمد البرادعی، عمرو موسی، حمدین صباحی، سعد الکتاتنی، عبدالمنعم ابوالفتوح و دیگر شخصیت های مصری حضور داشتند. با وجود امضای این تفاهم نامه، روز گذشته صدها نفر از مصری ها تحت عنوان «جمعه رهایی از اخوان» در میدان التحریر قاهره تظاهرات کردند. به گزارش ایرنا، تعداد اندک تظاهر کنندگان که به دعوت مخالفان مصری آمده بودند،، نشان می داد استقبال از این تظاهرات ضعیف بوده است.