آرشیو شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۲۶۲۴
ورزشی
۱۲

پاری سن ژرمن- مارسی، لوکلاسیکویی دیگر

دشمنی بدون سانسور

بکام باشد یا نه، لوکلاسیکو همیشه تا سر حد مرگ یک رقابت سرشار از کینه است: به ویژه حالاکه پاری سن ژرمن با یکی دو جین ستاره در صدر جدول لیگ فرانسه حضور دارد و مارسی با پنج امتیاز کمتر در رده سوم دیده می شود.

برای نامیدن این بازی به عنوان یکی از بزرگ ترین داربی های هر فصل اروپا، دلایل غیرورزشی زیادی وجود دارد.

درگیری شمال ثروتمند و راست گرا به سرکردگی پاری سن ژرمن با جنوب فقیر، مهاجرپذیر و سوسیالیست ها به رهبری به نام مارسی تنها یک دلیل فرعی است. در کشوری که رییس جمهورفعلی اش به محض انتخاب، با پیراهن آرسنال عکس یادگاری می گیرد، فوتبال یک تریبون بی سانسور برای بیان ناگفته های سیاسی هم محسوب می شود. جدال مارسی و پاری سن ژرمن موسوم به لوکلاسیکو از اواخر دهه 80 در فرهنگ فوتبال فرانسه جای ویژه یی یافت.

فوتبال سرزمین گل با این دو تیم در هر رویارویی اروپایی، غرور فرانسوی را به رخ بزرگان کشید و حالادر جدال فردا شب تنها دو قهرمان فرانسوی جام های اروپایی، میل به قهرمانی تکرار می شود.

پاری سن ژرمن با گل های زلاتان پیش می تازد و گفته می شود بکام در بازی خانگی فردا برای نخستین بار تیم چهار ماه آینده اش را همراهی می کند. در سوی مقابل مارسی پس از فروش کابوره بورکینافاسویی، هنوز به ستاره یی مانند والبوئنا چشم امید دارد.

او و جوانان تیم الی بوپ حتی در پاریس هم توانایی متعجب کردن هواداران فوتبال را دارند.