آرشیو دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۳۶۹۰
صفحه آخر
۲۰
چهره

مردمی ترین وزیر کابینه انقلاب

محمد خامه یار

دوازدهم بهمن 57 برای یاران انقلاب روز فراموش نشدنی است. امام خمینی (ره) پس از ورود به ایران و حضور در بهشت زهرا (س) در جمع میلیونی مردم به ایراد سخن پرداخت.

اولین سخنرانی تاریخی امام پس از تبعید، شور و هیجانی زایدالوصف در جمع میلیونی مردم به وجود آورد. وقتی امام فرمود: من توی دهن این دولت می زنم، من با پشتیبانی این مردم دولت تعیین می کنم... بعضی از حاضران فریاد صحیح است، صحیح است سر دادند و بعضی ها هم شروع کردند به کف زدن. همه می خواستند سخنان امام را تائید کنند ولی همان وقت مرحوم مرتضایی فر، پشت تریبون رفت و بلند گفت: تکبیر و از آن وقت بود که فریاد الله اکبر جایگزین هر شعاری شد.

مکبر نمازهای مرحوم طالقانی در مسجد هدایت بود. یک روز که نماز تمام شد و تکبیر گفته بود، پیرمردی جلو آمد بر پیشانی او بوسه زد و به مرحوم طالقانی گفت: این محمود شما تکبیرهایش مثل تکبیر «بلال» دلنشین است و او هم مثل بلال است. هر چند بلال سیاه چهره بود و محمود سفید چهره! محمود مرتضایی فر هم می گوید: چهره بلال سیاه بود و دلش سفید ولی محمود چهره سفیدی دارد و دلی سیاه!

تکبیرهای او با آن لحن دلنشین همه را همراه خود می کرد، شور می داد و شعف می آفرید؛ تکبیرهایی که نمازگزاران را به وجد می آورد. شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» او لرزه بر اندام دشمن می انداخت. خطبه های آقا در حادثه سال 64 نماز جمعه تهران، تاریخی شد و ماندگار.

منافقین از خدا بی خبر و ایادی آمریکای جنایتکار، دست به جنایت زدند و نمازگزاران را به خاک و خون کشیدند. صدای انفجار همچون رعدی برق آسا همه جا پیچید و سخنان خطیب جمعه تهران را برای دقایقی قطع کرد.

عده ای مشغول جمع آوری پیکرهای پاره پاره شدند و بعضی ها هم مجروحان را به بیرون دانشگاه تهران می بردند و حاج محمود مرتضایی فر با صلابت همیشگی خود فریاد برآورد: «اینها کور خوانده اند، آمریکا بداند ما همچنان ایستاده ایم.» شعار «مرگ بر آمریکا» و تکبیر سر داد و لحظه ای بعد گفت: «شما را دعوت می کنم به ادامه خطبه های عالمانه ریاست محترم جمهوری...»

شعارهای او، فریادهای تکبیر و الله اکبر او در مراسم برائت از مشرکین در جمع حجاج ایرانی و غیرایرانی، همه را خیره می کرد و امروز هیچ لحنی را مانند لحن شعارهای او نمی یابم.