آرشیو دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۳۶۹۰
جهان
۶

تظاهرات هزاران اسرائیلی علیه سیاست های ریاضتی

شهرهای تل آویو، قدس، حیفا، مودیعین و ریشون لتسیون شنبه شب شاهد تظاهرات گسترده اسرائیلی ها در اعتراض به بودجه ریاضتی این رژیم بود.

به گزارش ایلنا، قرار است دولت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز خواسته های معترضان را بررسی کند. گفته می شود شهر تل آویو شاهد حضور ده هزار معترض اسرائیلی بود و شرکت کنندگان پارچه نوشته هایی با خود حمل کردند که روی آنها نوشته شده بود: «از ثروتمندان ببرید، نه از ما». بیش از 200 نفر نیز در شهر قدس به سمت دفتر نتانیاهو راهپیمایی کرده و خواستار برقراری عدالت اجتماعی شدند. در همین حال بیش از 300 نفر نیز در اعتراض به طرح صادرات گاز طبیعی در برابر منزل سیلوان شالوم وزیر انرژی و منابع آبی اسرائیل تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان اعتراض خود را به افزایش 1.5 درصدی مالیات کارگران نشان دادند. این افزایش در حالی است که مالیاتی که شرکت های اسرائیلی باید پرداخت کنند فقط یک درصد افزایش داشته است. نوک پیکان خشم معترضان متوجه یائیر لاپید، وزیر اقتصاد اسرائیل است که با وجود موج اعتراضات به هزینه های سرسام آور زندگی از سال 2011، نرخ مالیات ها را افزایش داده است. لاپید در توجیه کار خود تاکید کرده بود که باید با شرکت های فعال در اسرائیل با احتیاط رفتار کنیم زیرا بیم آن است که در صورت افزایش مالیات از کشور خارج شوند. وی در مصاحبه با شبکه دو تلویزیون اسرائیل گفت: علیه چه کسی تظاهرات می کنید؟ آیا تظاهرات می کنید تا بیکار شوید و اقتصادتان راکد شود؟ شما علیه خودتان تظاهرات می کنید. تظاهرکنندگان خشمگین بنرهایی در دست داشتند که روی برخی از آنها نوشته شده بود: نتانیاهو و لاپید؛ شما دارید پول ما را می دزدید، ما نفت و گاز می خواهیم، نه طرح ریاضت اقتصادی. تظاهرکنندگان فریاد می زدند ما عدالت اجتماعی می خواهیم، نه طرح ریاضت اقتصادی.