آرشیو یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۲۹۲۲
دنیا
۴

مسکو: توافقنامه موشکی با دمشق پیامی برای واشنگتن بود

گروه بین الملل - رییس کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه اعلام کرد: تکمیل توافقنامه موشکی امضا شده میان سوریه و روسیه پیامی است به آمریکا تا به ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه نیاندیشد.

به گزارش «ایسنا»، الکسی پوشکف، رییس کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه در مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.ان گفت: تکمیل توافقنامه موشکی امضا شده میان سوریه و روسیه پیامی است به آمریکا تا به ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه نیاندیشد. وی افزود: ما از دخالت خارجی در امور سیاسی سوریه حمایت نمی کنیم اما آمریکا باید بداند که در اندیشه ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه نباشد. ما مخالف این مساله هستیم؛ چون به نظر ما این اولین گام برای دخالت هوایی در سوریه است. پوشکف در پاسخ به این سوال که اگر روسیه به صلح پایبند است برای چه موشک پیشرفته به سوریه ارسال می کند؟ عنوان کرد: به عقیده من موضوع بسیار پیچیده است دولت سوریه از روسیه خواسته تا به منظور تقویتش در برابر حملات هوایی به موشک های پیشرفته مسلح شود ما می دانیم که حملات هوایی چیزی است که ناتو پیش تر نیز از آن علیه لیبی استفاده کرد و باید اعلام کنم که روسیه هرگز از این نوع دخالت حمایت نمی کند. از سوی دیگر ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در تماسی تلفنی با دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس آخرین تحولات سوریه را به رایزنی گذاشت.بنا به گفته سخنگوی رییس جمهوری روسیه، پوتین طی این تماس تلفنی کامرون را در جریان نتایج آخرین مذاکراتش با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی قرار داد. کامرون نیز با پوتین درباره محتویات مذاکرات اخیرش با باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا گفت وگو کرد.

بررسی منطقه پرواز ممنوع

نخست وزیر ترکیه طی اظهاراتی در شهر واشنگتن تاکید کرد که این به عهده شورای امنیت سازمان ملل است تا درخصوص اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه تصمیم گیری کند. به گزارش روزنامه تودی زمان، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه همچنین گفت که از مشارکت روسیه و چین در مذاکرات صلح سوریه حمایت می کند. اردوغان در سخنانی در موسسه بروکینگز در شهر واشنگتن یک روز پس از مذاکره با باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا درخصوص سوریه اظهار کرد که می توان درخصوص مساله پرواز ممنوع در سوریه در کنفرانس بین المللی که قرار است با حمایت واشنگتن و مسکو درخصوص سوریه برگزار شود، بحث کرد.