آرشیو شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۳۷۰۰
ایران
۱۵

رازهای «آناهیتا» با معبدش دفن می شود

با وجود مطالعاتی که روی معبد آناهیتادر کنگاور کرمانشاه انجام گرفته و همچنین چند دوره کاوش هایی که توسط دانشمندان مختلف در آن انجام شده، همچنان بخش قابل توجهی از شناسه اصلی معبد شناسایی نشده و بسیاری از راز و رمزهای این معبد همچنان مدفون مانده و در حال تخریب است.

به گزارش مهر، معبد آناهیتا دومین معبد سنگی در ایران است که قدمتش را به دوره اشکانی و ساسانی نسبت داده اند. اما با توجه به تخریب های زیست محیطی همچون زلزله، سیل و نیز تخریب های انسانی چون ساخت و ساز، متاسفانه این میراث کهن روز به روز به نابودی نزدیک تر می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کنگاور در این باره به مهر گفت: تا جایی که توانستیم سعی کردیم از این میراث کهن حفاظت کنیم. حتی با اداره اوقاف و همچنین مالکان خصوصی بارها وارد مذاکره شده ایم که متاسفانه نتیجه ای دربر نداشته است و نتوانسته ایم آنچنان که باید سر و سامانی به این بناهای تاریخی و همچنین معبد بدهیم.

زین الدین افزود: در بخش معبد توانستیم محوطه را حصاربندی کرده و حدود آن را مشخص کنیم، همچنین با ساکنان خانه های داخل معبد وارد مذاکره شدیم و املاک آنها را خریداری و تخریب کردیم، اما اکنون فقط یک خانه در این محوطه موجود است که هنوز با مالک به توافق نرسیده ایم.