آرشیو سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۸۶
جهان
۳۱
شمال آفریقا

استعفای رئیس ستاد مشترک ارتش لیبی

یوسف منقوش، رئیس ستاد مشترک لیبی که به حمایت از تشکیلات مسلح انقلابیون سابق متهم بود، از سمت خود استعفا کرد. کنگره ملی لیبی در پی استعفای منقوش، سالم جنیدی را به عنوان جانشین موقت وی تعیین کرد.به گزارش رویترز، استعفای «یوسف المنقوش» پس از آن صورت گرفت که بر اثر درگیری در شهر بنغازی دست کم 31 نفر کشته شدند.

ضمن آنکه به علت وخامت حال برخی مجروحان احتمال دارد آمار کشته شدگان افزایش یابد. یک منبع نزدیک به کنگره ملی که در حال حاضر زمام امور لیبی را در دست دارد، گفت: المنقوش استعفای خود را به کنگره ملی ارائه کرده و کنگره نیز استعفای وی را پذیرفته است.

برخی مقامات دولت لیبی از زمان مرگ معمر قذافی دیکتاتور مخلوع این کشور در سال 2011، تاکنون برای خلع سلاح شبه نظامیان تلاش کرده اما این تلاش ها بی نتیجه بوده است. گروه شبه نظامی موسوم به گردان سپر لیبی که در سرنگونی قذافی نقش داشته تا کنون در قبال درخواست های خلع سلاح شدن، مقاومت کرده است. شبه نظامیان وابسته به این گروه نیز مدعی هستند که با تایید وزارت دفاع لیبی فعالیت می کنند.

در همین ارتباط یک عضو کنگره ملی لیبی گفت: یوسف المنقوش به دلیل ناتوانی در بازسازی ارتش همواره مورد انتقاد قرار داشت.وی افزود: کنگره ملی لیبی به دولت دو هفته مهلت داده است تا طرحی برای انحلال همه گروه های مسلح و الحاق شخصی آن ها به دستگاه نظامی کشور تدارک ببیند.