آرشیو سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۸۶
ورزشی
۳۰

پس از چند سال زندگی در سایه برزیل، سرانجام «برزیل» شد

پس از چند سال زندگی در سایه و نزول تا رده 22 جدول جهانی فیفا که پایین ترین رتبه و رده برای فوتبال برزیل در تاریخ حیات این کشور است

«سله سائو» یکشنبه شب در مسابقه ای دوستانه اما مهم فرانسه را 0-3 شکست داد تا دوباره شبیه به برزیل و همسان تیمی شود که پیشینه 5 بار فتح جام جهانی را دارد.

خروس های آبی 4 روز پیشتر در مسابقه تدارکاتی قبلی خود برابر اروگوئه هم 0-1 شکست خورده بودند اما آن ها امسال رقابتی نزدیک با اسپانیای قدرتمند در گروه نهم انتخابی جام جهانی 2014 در قاره اروپا داشته و به تیمی توانمند تبدیل شده اند.

کمتر از یک سال بعد از برکناری مانو منه زس و رویکرد برزیل به لوییس فیلیپه اسکولاری پرتجربه تر و زرنگ تر بالاخره نشانه های حیات و رجعت زرد و آبی پوشان به روزهای اوج شان مشاهده می شود و این در بازی پریشب با فرانسه نمودی روشن داشت. اسکار مهاجم جوان چلسی، هرنانز مهاجمی که هم منه زس به او میدان می داد و هم «فیل بزرگ» (اسکولاری) هوایش را دارد و لوکاس مورا مهاجم 21 ساله ای که زمستان سال پیش به پاری سن ژرمن فرانسه کوچ کرد زنندگان سه گل تیم ملی برزیل در مصاف با آبی های اروپا بودند.

این مسابقه قدمی مهم در راه آماده سازی سله سائو برای جام کنفدراسیون ها 2013 بود که با شرکت 8 تیم برتر قاره ها و مناطق مختلف جهان هفته آینده در خاک برزیل شروع می شود و این جام به نوبه خود محل و محکی برای تعیین میزان آمادگی بزرگان ورزش فوتبال برای فتح جام جهانی 2014 خواهد بود که خرداد و تیر 93 در همین کشور برگزار می شود و برزیل به عنوان میزبان جام محکوم به فتح آن است.

اگر معلوم نیست برزیل با فشارهای وحشتناک روحی و الزام فتح این پیکارها چگونه کنار خواهد آمد این مساله مشخص است که از دیدگاه دیدیه دشان برزیل هنوز یک غول در ورزش فوتبال است. سرمربی تیم ملی فرانسه دیروز گفت: «این مسابقه باز هم نشان داد که جایگاه نازل برزیل در جدول فیفا رتبه ای غیرواقعی و صوری است و آن ها هنوز یکی از بهترین های جهان و مدعی جدی فتح جام جهانی بعدی اند.»