آرشیو سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۸۶
اقتصاد روز
۵
تجارت

900 نفتکش خارجی دراسکله های ایران

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران از پهلوگرفتن 900نفتکش خارجی طی سال گذشته در اسکله های ایران خبرداد.

پیروز موسوی با اشاره به این که در سال گذشته بیش از 21 هزار و 800 ساعت عملیات دریایی با استفاده از شناورهای پایانه های نفتی در کشور صورت گرفته، اضافه کرد: در مجموع در این سال حدود 5 هزار و 500 عملیات پهلودهی و جداسازی نفتکش ها انجام شده است.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران از افتتاح چهار مخزن یک میلیون بشکه ای نفت خام در زمستان امسال خبر داد و گفت: با افتتاح این مخزن ظرفیت ذخیره سازی نفت خام در خارگ از 24میلیون بشکه به 28 میلیون بشکه افزایش می یابد.

وی در مورد دستاوردهای شرکت پایانه های نفتی در حوزه پژوهشی نیز به انعقاد قرارداد این شرکت با یک مرکز پژوهشی داخلی اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار در کشور، شرکت پایانه های نفتی ایران نسبت به ساخت 10 مخزن استراتژیک نفت خام در 100 کیلومتری خلیج فارس اقدام کرده است.

وی اظهار کرد: ادامه پروژه ساخت مخازن استراتژیک از اولویت های شرکت پایانه های نفتی ایران در سال جاری است.

براساس گزارش شرکت ملی نفت ایران، موسوی با بیان این که برداشت از مخازن استراتژیک ذخیره سازی نفت خام فقط در صورت نیاز فوری انجام می شود، گفت: هم اکنون امریکا 700میلیون بشکه ذخیره استراتژیک دارد که در طول این 20سال، سه مرتبه دستور برداشت جزئی از مخازن صادر شده است.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران افزود: مخازن استراتژیک ذخیره سازی نفت خام پشتوانه کشور در شرایط بحرانی است.

یادآور می شود، شرکت پایانه های نفتی ایران به عنوان یکی از شرکت های تابعه شرکت ملی نفت ایران با هدف بهبود همه جانبه و افزایش ظرفیت ذخیره سازی و ارتقای توان کیفی و کمی بارگیری و صادرات مواد نفتی کشور و با در اختیار داشتن تاسیسات صنعتی و به کارگیری نیروی انسانی متخصص، مسئولیت مدیریت و راهبری عملیات اجرایی پهلودهی و جداسازی نفتکش ها، دریافت، ذخیره سازی، اندازه گیری و صدور بیش از 90 درصد نفت خام کشور (از طریق پایانه نفتی خارگ)، صدور میعانات گازی کشور (از طریق پایانه عسلویه) و عملیات معاوضه (SWAP) نفت خام دریافتی از کشورهای حوزه دریای خزر (از طریق پایانه نفتی شمال) را برعهده دارد.