آرشیو سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۸۶
تجارت و تولید
۷

تولید 118 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور

وزیر جهاد کشاورزی از تولید 118میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و ایجاد 287 هزار شغل در بخش کشاورزی در سال 91 خبر داد.

صادق خلیلیان افزود: با توجه به ظرفیت ها و ساختارسازی در بخش کشاورزی در سال جاری به حول و قوه الهی شاهد تحقق حماسه اقتصادی در کشور

خواهیم بود.

وی سپس بر کاهش وابستگی به غرب تاکید کرد و گفت: کاهش وابستگی به کشورهای غربی نیازمند توجه به زیر ساخت های بخش کشاورزی یعنی آب و خاک است و با انجام بررسی های لازم ارقام قابل توجهی از اعتبارات بخش کشاورزی صرف فعالیت های چشمگیری در زمینه آب و خاک شده است.

وی با اشاره به ارائه برخی آمارهای عملکردی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه های زیربنایی یادآور شد: توسعه صادرات، پاسخگویی به تقاضای مصرف و جلوگیری از اتلاف محصولات کشاورزی از اولویت های مهم فعالیت های وزارت جهاد کشاورزی در این بخش است.

خلیلیان در ادامه به میزان سرمایه گذاری انجام شده از محل اعتبارات و تسهیلات کم بهره بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: علاوه براین که در سال گذشته 287هزار شغل در بخش کشاورزی ایجاد شد، در این سال با تولید 118میلیون تن انواع محصولات کشاورزی شاهد بیشترین میزان رشد اقتصادی کشور در بخش کشاورزی بودیم.

وی گفت: در سال گذشته 24درصد رشد صادرات محصولات بخش کشاورزی را شاهد بودیم در حالی که میزان واردات انواع میوه به کشور در شش ماهه دوم سال گذشته نزدیک به صفر بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سلامت میوه در محصولات تولیدی اظهارداشت: ستاد پایش سلامت محصولات کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده و فرایند تولید انواع محصولات کشاورزی و دامی و آبزی را رصد و در زمینه باقیمانده مواد شیمیایی، سموم، کود و انواع هورمون ها فعالیت می کند. خلیلیان همچنین از شروع به کار انجام کدگذاری محصولات تولیدی در بخش کشاورزی از مبدا تا مقصد خبر داد و گفت: از این پس تمام محصولات تا مصرف رهگیری خواهد شد تا چنانچه آلودگی یا مشکلی باشد مبدا و مقصد آن مشخص شود.