آرشیو سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۸۶
پرونده اقتصادی
۹
ایران

ایران چگونه کشوری است؟

«راندی شکسپیر» استاد اقتصاد دانشگاه تریساکتی جاکارتا و از موسسان جنبش جهانی عدالت، در مقاله ای به افزایش قدرت و نفوذ ایران و ناکارآمدی فشارهای غرب به ویژه امریکا به جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

«وحشت واشنگتن را فراگرفته. کشوری با فقط 75 میلیون جمعیت بدون بمب اتم در حال گسترش نفوذ خود است. کشوری که با پایگاه های نظامی و ناوهای هواپیمابر امریکا احاطه شده، توانسته خود را آزاد کند. کشوری که شبکه های رادیویی و تلویزیونی اش سرکوب می شوند، موفق شده پیام خود را به دیگران برساند. کشوری که به هیچ کشور دیگری حمله نمی کند، کشور دیگری را اشغال نمی کند، با القاعده در ارتباط نیست، در کار قاچاق موادمخدر نیست، عمدا به تنش ها و کینه های قومی دامن نمی زند، افراد دیگر را وارد دام بدهی نمی کند، جرات دارد که خواستار عدالت برای فلسطین باشد، سیاست خارجی اش مبتنی بر کنفرانس و گفت وگو است، نه درگیری و پهپاد، مورد احترام دیگران است.

کشوری که با تحریم های اقتصادی، سیاسی و بین المللی مواجه است، کشوری که با تحریم کالا، ممنوعیت و اختلال مواجه است، موفق شده با دیگران معامله کند و رابطه تجاری داشته باشد و این کشور با دلار معامله نمی کند، با موفقیت فزاینده جنبش عدم تعهد را اداره می کند.»

همچنین ایران با امضای توافقنامه های امنیتی و اقتصادی به دنبال همکاری با امریکای لاتین است تا شبکه ای از روابط اقتصادی و دیپلماتیک ایجاد کند و به این وسیله از شدت تحریم های بین المللی بکاهد و در برابر تلاش های غرب برای محدود کردن بلندپروازی های ایران، مقابله کند.