آرشیو سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۸۶
پرونده اقتصادی
۹

قدرت نرم، عامل پیشرفت ایران

به دنبال آمارهای جهانی به واسطه رفتارهای ایران در جهان و همچنین اقدامات امریکا در جهت معرفی ایران، عملا بیش از نیمی از مردم امریکای جنوبی تصویر منفی نسبت به ایران داشتند.

به واسطه همین مساله، ایران در مرحله اول و با استفاده از حمایت روسای جمهور کشورهایی همچون برزیل و ونزوئلا، تا حدودی خود را در منطقه معرفی کرده و با استفاده از سرمایه گذاری بر قشر فقیر امریکای جنوبی عملا تصویر مثبتی از خود در امریکای جنوبی ترسیم کرده است. از سوی دیگر، سیاست های ضدامریکایی و ضدسرمایه داری احمدی نژاد و رهبر ایران در گرایش مردم امریکای جنوبی به سمت ایران بی تاثیر نبوده است.

از دیگر موارد در جهت دیپلماسی عمومی ایران، استفاده از رسانه و شبکه خبری و برون مرزی جمهوری اسلامی ایران بوده که توانسته است به صورت نسبتا خوبی کشور و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران را به مردم امریکای جنوبی معرفی کند.

به نظر می رسد با توجه به اعتراف سران و سیاستمداران امریکا مبنی بر نفوذ ایران در امریکای جنوبی یا بنابر اظهارات خانم کلینتون وزیر خارجه سابق امریکا نفوذ ایران در حیات خلوت امریکا، ورود ایران به حوزه امریکای لاتین با طبع هژمون نمای ایالات متحده امریکا همسان نبوده و این کشور را از وضعیت هژمونیک به یک مزاحم برای پیشرفت ایران در امریکای جنوبی تبدیل کرده است که در قسمت های مختلف گزارش فوق قابل برداشت است.