آرشیو سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۸۶
آموزش
۱۲
یادداشت روز

دانشجوی پروازی!

رها محسنی

«لقمه را دور سر چرخاندن» شرح حال این روزهای دانشجویان پزشکی پردیس بین المللی کیش است!

در این دانشگاه، پول، حرف اول و آخر را می زند! شهریه های این دانشگاه معمولا ترمی بین 7 تا 10 میلیون تومان است، اجاره خوابگاه دست کمی از اجاره یک خانه مستقل ندارد، هزینه اقامت در این خوابگاه ها ماهی بیش از 500 هزار تومان است! در این دانشگاه خبری از وام و کمک شهریه نیست! دانشجویان موظفند تمام و کمال شهریه های خود را پرداخت کنند. با این همه، در این دانشگاه جسدی برای تشریح نیست! چراکه زمینه آن فراهم نشده است! و دانشجویان باید برای کلاس تشریح به دانشگاه های تهران مراجعه کنند. این زمان است که هزینه پرواز به تهران و مشکلات آن هم به میان می آید. برگزاری کلاس های این دانشگاه هم در نوع خود بی نظیر است! به علت پروازی بودن اساتید، کلاس ها به صورت فشرده و در یک روز برگزار می شود. چون اساتید نمی توانند به راحتی به دانشگاه های کیش تردد کنند، دانشجویان مجبورند که به شکل فشرده در کلاس ها شرکت کنند و چند کلاس را در طول یک روز، فشرده بگذرانند. اما شاهکار دانشگاه پردیس بین المللی کیش آنجاست که دانشجویان این دانشگاه به علت نبود امکانات آموزش پزشکی به حد کافی و بیمارستان مناسب برای گذراندن دوره های لازم، پس از گذشت قریب به 2 سال باید به تهران بیایند و ادامه تحصیل و دوره فیزیوپاتولوژی و انترنی را در بیمارستان های تهران بگذرانند.

حالالابد شما هم از خودتان می پرسید هدف از ایجاد رشته مهمی همچون پزشکی با وجود نبود امکانات در این جزیره و دانشگاه چیست؟ این در حالی است که اکثر قریب به اتفاق این دانشجویان از شهرهای دیگر هستند و مجبورند در طول مدت تحصیل، هزینه بسیاری را علاوه بر شهریه های دانشگاهی، برای اقامت و رفت و آمد به شهرهای خود صرف کنند.

اگر هدف این دانشگاه جذب دانشجویان بین المللی بوده، باید دست کم امکاناتی نه حتی قابل توجه، بلکه در حد لازم در زمینه آموزش، مهیا می کرد. در حال حاضر، تعداد دانشجویان خارجی این دانشگاه به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد. با این اوصاف و در صورت فراهم نشدن امکانات لازم برای برگزاری کلاس ها، امیدی به افزایش این تعداد هم نیست.