آرشیو سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۸۶
زندگی
۱۹
یادداشت روز

پایداری سالمندان با ورزش

علی رضایی حسین آباد

سالمندان تا 4 سال آینده یک چهارم جمعیت کشورمان را تشکیل می دهند که این هشداری است تا راهبرد سلامتی آن ها در اولویت قرار بگیرد. ازدیاد جمعیت این گروه در بعضی از کشورها از این رقم هم فراتر رفته که از این نظر آن ها را ممالک پیر می نامند، کشورهای پیر از نظر سلامتی جزو جوامع پیشرفته محسوب می شوند چون جدای از بحث ژنتیک، هرچه میانگین سن جمعیت سالمندان یک کشور بیشتر باشد، شاخص سلامتی آن ها، فراوانی بالاتری را نشان می دهد.

یکی از مهم ترین عواملی که سن سالمندان را افزایش می دهد، روی آوردن به مهارت های ورزشی است، اما شاید شما هم از افرادی باشید که تا حالابا مهارت ورزشی آشنایی نداشته یا اصلا ورزش نکرده باشید یا حتی زمانی که با ورزشکاران هم صحبت شده اید از شنیدن واژه ورزش احساس خستگی کرده و در ذهن آن را فعالیتی طاقت فرسا تجسم کرده اید، اما اگر از فواید فعالیت های ورزشی کاملا مطلع باشید این طرز تفکر را سلب و کتمان می کنید؛ چرا که درمان ناهنجاری های اسکلتی، تنظیم دستگاه عروق، تقویت و هماهنگی عصب با عضله و تنظیم متابولیسم (سوخت وساز) مستلزم اجرای برنامه های ورزشی منظم است.

سالمندان باید روزانه 15 دقیقه نرمش برای دفع سموم بدن و کنترل وزن خود انجام دهند و هر هفته یک الی 2 جلسه شنا و پیاده روی را به برنامه ورزشی خود بیفزایند تا از افتادگی عضلات بدن جلوگیری کنند. علاوه بر این سالمندان باید اصول تغذیه صحیح از منابع اصلی غذایی (پروتئین، کربوهیدرات، چربی) را رعایت کنند چه بسا زیاده روی و فقر هر کدام از این منابع غذایی، سلامتی آن ها را با ابتلابه بیماری های خاص تهدید کند.

از بهترین انواع فعالیت ورزشی سالمندان ورزش های همگانی است. در ورزش های گروهی فرد دیرتر احساس خستگی می کند؛ چرا که در اجرای مهارت های ورزش های همگانی افراد گروه علاوه بر این که میل و رغبت خود را نسبت به انجام ورزش با هنرنمایی جلوه می دهند از سوی گروه هم مورد تشویق قرار می گیرند که نتیجه تشویق هم تعویق خستگی و نشاط روحی است و هر چه گرانش این دو نسبت به هم نزدیک شود انرژی روانی و جسمانی فرد تشدید می شود.