آرشیو سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۸۶
زندگی
۱۹
تن سالم

فرار از سکته با ورزش و خنده

دوری از ورزش به همان اندازه که زیانبار است، گرایش به آن می تواند بسیار مفید فایده باشد و علاوه بر پیشگیری از بروز سکته های قلبی و مغزی، اختلالات ارتوپدی، بیماری های عفونی، سرطان و بیماری های مغز و اعصاب می تواند موجب شادابی انسان شود.

با ورزش کردن می توان میزان ابتلابه بیماری های گوارشی، افسردگی، بیماری های روان تنی، اضطراب، فشارهای روحی و عصبی، لرزش های دست و پا، ضعف تنفسی، اعتیاد، پرخاشگری، نابهنجاری های اجتماعی، ناتوانی های عضلات اسکلتی، آرتروز، دیسک کمر و پوکی استخوان را کاهش داد. استرس های روزمره هم با بالابردن فشارخون عاملی برای سکته است پس در شبانه روز با وجود مشکلات فردی و اجتماعی، باید شاداب و خندان بود تا تنش های زندگی موجب مرگ آنی یا سکته نشوند. مصرف سیگار و الکل و مواد مخدر هم می تواند موجب بسته شدن رگ های قلبی و مغزی شده و هم اختلالات کبدی، کلیوی، گوارشی، ریوی و مغزی ایجاد کند و سکته عاملی برای فلج شدن اعضای بدن می شود. برای مبتلانشدن به سکته قلبی باید غذاهایی خورد که پرچرب نباشد؛ بنابراین هرگز سیگار نکشیم و ورزش را فراموش نکنیم. افرادی که ورزش مداوم و یکنواخت دارند، هرگز سکته نمی کنند.

دخانیات از علل اصلی سکته های قلبی و مغزی است، زیرا ذرات نیکوتین سیگار به چربی های خون از نوع کلسترول و تری گلیسرید متصل می شود و در داخل رگ های کرونر قلب رسوب می کند و آنها را می بندد. در نتیجه لخته بسته شده موجب سکته قلبی می شود و فرد را از پای در می آورد.