آرشیو سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۸۶
زیست شهر
۱۷
نگاه

زیست نیمی از گونه های پرندگان کشور در آذربایجان غربی

حسن عباس نژاد

استان آذربایجان غربی با دارا بودن 484 گونه جانوری، 43 درصد کل گونه های جانوری کشور را در بر می گیرد.

بیش از 17 درصد مساحت آذربایجان غربی تحت مدیریت اداره کل حفاظت از محیط زیست استان قرار دارد که این مناطق شامل پارک ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده است.

آذربایجان غربی دارای 5 منطقه شکار ممنوع است که این مناطق با مساحت 216 هزار و 755 هکتار، 3 درصد مساحت کل استان را تشکیل می دهند.

مناطق شکار ممنوع شامل گرده قیط و ممیند، زرآباد، آغگل، بیان و تالاب حسنلو است که به ترتیب در شهرستان های نقده، خوی، ماکو، شاهین دژ و تکاب قرار دارند.

چهار منطقه از مناطق استان در سایت رامسر و کنوانسیون های بین المللی ثبت شده است که این مناطق با مساحت بیش از 574 هزار هکتار، مناطق کانی برازان، یادگارلو، درگه سنگی، حسنلو، قوپی باباعلی و دریاچه ارومیه را شامل می شود.

تعداد گونه های جانوری کشور در مجموع، یک هزار و

127 گونه است که در این میان تعداد گونه های جانوری استان 484 گونه است که به ترتیب اولویت شامل پرندگان، خزندگان، دوزیستان، پستانداران و ماهی هاست که 43 درصد کل گونه های کشور را شامل می شود.

بیشترین گونه جانوری استان آذربایجان غربی را پرندگان تشکیل می دهد تا جایی که استان با دارا بودن 286 گونه پرنده، 56 درصد کل گونه های پرندگان کشور را در خود جای داده است.

تعداد گونه های گیاهی استان نیز هزار و 478 گونه است که 500 گونه از این تعداد را گیاهان دارویی تشکیل می دهد.

از دیگر منابع زیست محیطی استان می توان به جنگل میرآباد سردشت اشاره کرد که ذخیره گاه های جنگلی و جنگل حفاظت شده استان است که گونه اصلی آن را درخت بلوط تشکیل می دهد.

باید به این نکته توجه داشت حفظ و نگهداری ذخایر طبیعی استان ضرورت دارد و امیدواریم همانند سال های گذشته، مردم و مسئولان در نگهداری بهینه ذخایر طبیعی و تنوع زیستی استان نهایت تلاش و همکاری لازم را داشته باشند.