آرشیو یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲، شماره ۵۳۹۶
سینما
۲۶
یادمان

تولد بازیگری از جنوب شهر

بهمن عبداللهی

پرویز پرستویی از مهم ترین بازیگرانی است که سال های پس از انقلاب در سینمای ایران ظهور کرده و در نگاه بسیاری از کارشناسان، منتقدان و حتی علاقه مندان سینما یکی از 10 بازیگر برتر سینمای ایران به شمار می آید.

امروز روز تولد پرویز پرستویی است. او 2 تیرماه 1334 در روستایی در همدان به دنیا آمد و دوران کودکی، نوجوانی و جوانی را در تهران سپری کرد. او از بچه های جنوب شهر بود و با آن که در فضایی پر از رنج، خشونت و محرومیت دوران خود را می گذراند راه به مرکز رفاه نازی آباد کشید و در آنجا با تئاتر آشنا شد.فعالیت در تئاتر عشق و علاقه اش بود و در سال 62 با «دیار عاشقان» به سینما پای گذاشت. او با همین فیلم از جشنواره فجر جایزه بازیگری گرفت و به تدریج سینما را جدی تر دنبال کرد.

پرستویی در طول عمر فعالیت بازیگری اش در 32 فیلم به ایفای نقش پرداخته است که از میان آن ها آثار قابل تاملی همچون آدم برفی (داود میرباقری)، لیلی با من است (کمال تبریزی)، آژانس شیشه ای (ابراهیم حاتمی کیا)، روبان قرمز (حاتمی کیا)، مومیایی 3 (محمدرضا هنرمند)، مارمولک (کمال تبریزی)، کافه ترانزیت (کامبوزیا پرتوی)، بید مجنون (مجید مجیدی)، پاداش سکوت (مازیار میری)، بیست (عبدالرضا کاهانی)، سیزده 59 (سامان سالور)، خرس (خسرو معصومی) و... را می توان مورد توجه قرار داد؛ آثاری که بازی پرستویی به چشم می آید و نقش تعیین کننده ای در سرنوشت و موفقیت فیلم در جشنواره ها یا گیشه سینماها داشته است.پرستویی در عین حالی که شخصیتی موقر و فروتنانه دارد، فردی باهوش است که توانسته با

روابط عمومی خاص خودش درکنار بسیاری از سینماگران موفق همکاری و با دیگر بازیگران توانای سینما همراهی کند. اودر دوران کاری اش موفق شده برای فیلم «به نام پدر» در جشنواره بیست و چهارم، برای «بید مجنون» در جشنواره بیست و سوم، برای «مارمولک» در جشنواره بیست ودوم، برای «آژانس شیشه ای» در جشنواره شانزدهم، برای «لیلی با من است» از جشنواره چهاردهم و برای «دیار عاشقان» از جشنواره دوم جایزه بازیگری دریافت کند.

این بازیگر همچنین در جشنواره رم ایتالیا به خاطر بازی در سریال «زیر تیغ» جایزه بازیگری گرفته است. او بازیگری است که استانداردهای بازی را در سینمای ما ارتقا داده است.

منتقد و نویسنده سینمایی