آرشیو یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲، شماره ۵۳۹۶
سینما
۲۶
معرفی کتاب

تاریخ سینما برای مطالعه عاشقان

کتاب «تاریخ سینما» نوشته دیوید بوردول –کریستین تامسون با ترجمه روبرت صافاریان اثر مناسبی برای مطالعه علاقه مندان سینماست.

چاپ دوم این کتاب در سال 91 به بازار آمده و در 1006 صفحه حاوی اطلاعات جامع و کاملی درباره سینمای جهان است.پنج بخش اصلی کتاب عبارت اند از: نخستین سال های سینما، آخرین دوره سینمای صامت(1929 –1919)، توسعه سینمای ناطق(1945 – 1926)، دوره پس از جنگ(1946 تا دهه 1960) و سینمای معاصر از سال 1960 تاکنون.

«دیوید بوردول» (David Bordwell) (زاده 23 جولای 1947) نظریه پرداز فیلم و تاریخ نگار امریکایی است. او استاد بازنشسته فیلم از دانشگاه واشنگتن- مدیسون است. همسر سابق او، «کریستین تامسون» نیز از جمله نظریه پردازان و تاریخ نگاران سرشناس امریکایی است.این دو به اتفاق هم کتاب های هنر سینما و تاریخ سینما را نگاشته اند. هم اکنون کتاب هنر سینما در ایالات متحده به عنوان اصلی کتاب مقدماتی برای ورود به عالم سینما محسوب می شود. «دیوید بوردول» به همراه «کریستین تامسون» از نظریه پردازان «نئوفرمالیسم» در سینما محسوب می شوند. روبرت صافاریان نیز متولد 1333 در تهران بوده و فارغ التحصیل رشته کارگردانی از مدرسه عالی تلویزیون و سینما است. از دیگر آثار مهم او در زمینه ترجمه می توان به «اومانیسم در نقد فیلم» (رابین وود) اشاره کرد. گفتنی است؛ کتاب «تاریخ سینما» را نشر مرکز با قیمت 33000 تومان روانه بازار کرده است.